Hvis det står til Kent Laursen, skal de såkaldte selv-sealende SST-dæk forbydes i Danmark. De er nemlig umulige at genanvende.
Regeringen vil ikke forbyde vinterdæk om sommeren. Men hvis det stod til Kent Laursen blev de såkaldte selv-lappende SST-dæk forbudt.
Helt konkret er det den klistrede masse inde i selve SST-dækket, der gør det umuligt at for genanvendt. Frasorteringen af dækkkene kan dog smutte, og så ryger de i blanding med de almindelige dæk. Det kan betyde, at der opstår en risiko for brand i genanvendelses-anlægget.
Det fortæller han i et interview med Motor-magasinet.
Den måde, dækkene er fremstillet på, gør dem nemlig umulige at genanvende. Og det er et problem for Kent Laursen, hvis virksomhed lever af at indhente brugte dæk fra værksted rundt omkring i landet.
– Vi foreslår en heftig stigning – måske tidobling – som afskrækkelse hos forbrugerne mod eftermontering af SST-dæk.
LÆS OGSÅ: Formel 1-hold i krise skifter navn – igen
Et øget gebyr vil blandt andet kunne betale for transport til pyrolyse-anlæg i udlandet, hvis tilskuddet er stort nok, og anlægget er godkendt af miljømyndighederne, siger Kent Laursen til mediet.
Fra miljøstyrelsen lyder det, at man er i gang med at analysere den såkaldte ‘danske dækordning. Herunder også om SST-dækkene er et problem. Myndighederne har dog først noget mere at at sige om det engang i 2025.
Tilbage ved vinterdækkene er det ved at være tid. I hvert fald til at skifte til dem fra sommerdæk. Men myndighederne lyver overfor bilisterne, når man siger, at der ikke kan findes noget grundlag for et lovmæssigt påbud. Det mener i hvert fald et større dækfirma. Læs mere om det her.
Og nu vi er ved det der med vinterdæk. Både Sverige og Tyskland har forbudt de såkaldte “M+S”-mærkede dæk i år. Det betyder, at selv brugte dæk, som måtte have rigeligt med mønster tilbage, faktisk er ulovlige. Den regel er dog ikke indført i Danmark eller andre EU-lande.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!