Kia har endelig sat prisskilt på deres elbil, der udvikles parallelt med Hyundai Ioniq 5. Og ja, det gælder også GT-varianten med 585 hk.
Kia EV6 lander i Danmark i løbet af juli 2021 og kan forudbestilles nu via Kias hjemmeside. En forudbestilling kræver priser, udstyr og tekniske detaljer, og det har Kia netop udgivet.
Det skriver vores venner fra Bilmagasinet.dk.
Der findes som udgangspunkt fire varianter og deraf fire drivliner:
– Indstigningsmodellen ‘Standard Range’ har en rækkevidde på 400 km, der leveres af et batteri på 58 kWh og en elmotor på 170 hk, der er monteret på bagakslen.
– Trinnet op hedder ‘Long Range’, og leveres med 229 hk på bagakslen, samt et forstørret batteri på 77,4 kWh, eller op til 510 km.
– Til sidst ligger ‘Performance’ og ‘GT Performance’, der med firehjulstræk og henholdsvis 325 hk og 585 (GT) hk opnår 490 km og 400 km (GT) på en opladning af det store batteri. GT Performance når til 100 km/t på 3,5 sekunder, og har en tophastighed på 260 km/t.
Priser på Kia EV6
- Standard Range
EV6 324.900 kr.
Upgrade 359.900 kr. - Long Range
EV6 349.900 kr.
Upgrade 384.900 kr. - Performance
EV6 374.900 kr.
Upgrade 409.900 kr.
GT-line 439.900 kr. - GT Performance
GT 499.900 kr.
Upgrade-pakke til EV6
For det første, så er standardudstyret på EV6 er ikke skrabet: To gange 12,3″ displays (ét til instrumenterne og ét til infotainment) er placeret i en kabine af dellæder, der holdes tempereret af et to-zonet klimaanlæg. Til at hjælpe dig med at styre, er både parkeringssensorer, vognbaneassistenter og en adaptiv fartpilot, alt sammen uden at betale ekstra.
Upgrade
Vil du have noget ekstra, kan du opgradere EV6 med Upgrade-pakken, der opgraderer stuen med vegansk kunstlæder på eljustérbare luksussæder, der både er ventilerede og kan huske din indstillede position.
GT-line
Hertil kommer udstyrsniveauet ‘GT-line’ med sportslige kofangere og et sæt unikke 20″ alufælge, der kan holdes intakte af en fjernbetjent parkeringsassistent og et 360-graders kamera. Her er også et lydsystem fra Meridian, og et blind-vinkel kamera.
GT
GT Performance-varianten har et unikt kommer med sportslige detaljer som et sæt skålsæder, spærredifferentiale og en ‘elektronisk undervogn’. Her får du naturligvis også et sportslook både i in- og eksteriør, samt 21″ alufælge og et panoramasoltag i glas.
Det koreanske mærke Kia har sammen med søstermærket Hyundai udviklet en platform til elbiler. Hyundai var først ude med en bil på platformen, Ioniq 5, og nu er det blevet Kias tur.
Kia EV6 kaldes den nye elbil, og udover at være Kias første dedikerede elbil, så er EV6 epokegørende for mærket. Kia vil blandt andet bruge den nye elbil til at illustrere et nyt designsprog, og et nyt, mere direkte take på sloganet “Movement that Inspires” end hidtil. Bilen er derudover en del af de i alt 23 elbiler, Hyundai-Kia-koncernen vil lancere inden 2025.
Bilen er en firedørs crossover-SUV, præcis som platforms-makkeren fra Hyundai. Modsat makkerbilen, så er taglinjen lavere, og udtrykket virker overordnet set mere sportsligt og afrundet. Kia har også bibeholdt en del af mærkets letgenkendelige forende, der dog har fået et løft, så den ikke falder i med øvrige af mærkets modeller.
I profil kan EV6 kaste tankerne over på fossilbasede Kia ProCeed, der også gør brug af en lav taglinje og en coupe-bagende. Lighederne fortsætter på baglygterne, hvor ét lys går på tværs af to hovedlygter i hver side af bilen.
Sportsvariant med 585 hk
GT-varianten af EV6 kommer med dobbeltmotorisering, firehjulstræk og en ydelse på 585 hk. Det placerer bilen et sted mellem Porsche Taycan 4S og Taycan Turbo. EV6 GT går til 100 km/t på bare 3,5 sekunder, hvilket igen er lige midt mellem de to Porscher. Den stopper selvfølgelig ikke ved 100, og fortsætter ifølge Kia helt til 260 km/t, før den hejser det hvide flag.
Du kan ikke få den lille batteripakke til GT-varianten, der nok alligevel ville tømme den før, du kunne træde på gaspedalen. EV6 kommer dog også i en såkaldt GT-Line-variant, som man må forvente leverer GT-styling til de mere civiliserede varianter af EV6. Så kan du blande småt batteri og racer-styling, hvis det er interessen.
Nyt navngivningssystem
Når Kia lancerer den nye elbil, så lancerer de også et nyt navngivningssystem: For det første, så vil alle Kias fremtidige elbiler have præfix’et ‘EV’, efterfulgt af et tal, der refererer til bilens position i det samlede modelprogram.
Er du stadig forvirret, så findes eksempler på samme system hos blandt andre Peugeot, hvor det første tal repræsenterer positionen i modelprogrammet. Altså: 108 er A-segment, 208 er B-segment, 308 er C-segment, og så videre.
Lynhurtig opladning
Kia har pr. den 30. marts 2021 udgivet tekniske detaljer om bilen, der deler platform med Hyundais Ioniq 5. Først er der batteriet, der kommer i versioner med både standard og lang rækkevidde. Med standard-batteriet kommer 58 kWh, der trækkes af 170 hk i en baghjulstrukket variant. Allerede her har bilen en rækkevidde på op til 400 km jf. WLTP-normel.
I varianten med det store batteri på 77,4 kWh, findes også både baghjulstræk og firehjulstræk: Trækker din long-range EV6 på baghjulene, opnår bilen en WLTP-godkendt rækkevidde på 510 km, og en kraft på 229 hk. Udstyrer du bilen med firehjulstræk, kan den med sine 325 hk nå til 100 km/t på 5,2 sekunder. Løber du tør for tordenvejr på batteriet, henter EV6 det hele tilbage med et 800V ladesystem, der sikrer en opladningstid fra 10%-80% på bare 18 minutter, hvis altså planeter, stjerner og ladekablet står på linje.