Det betyder dog ikke, at sydkoreanerne trækker stikket på biltypen.
Sammen med Hyundai er Kia klar til at investere op mod 18 milliarder dollar svarende til 124 milliarder danske kroner i elbiler og udviklingen af dem.
Og selvom om Kia fortsat har benzinbiler – i form af plugin-hybrider – på programmet, kommer det nu frem, at mærket ikke har den store tiltro til biltypen. Den bliver ganske enkelt skubbet i baggrunden. I hvert fald hvis man spørger i Australien.
Her forstår Kias kunder forstår ganske enkelt ikke plugin-hybriden, siger mærkets australske importør.
Ifølge importørens marketingchef Dean Norbiato er plugin-hybriden en blindgyde at give sig i kast med.
LÆS OGSÅ: 17-årig pige skubbet af vejen – forsøgte at flygte i Prius i ‘høj’ fart
– Helt personligt har jeg det svært med konceptet (plugin-hybriden, red.). Jeg tror ikke, kunden forstår det, siger Dean Norbiato til CarExpert.
Udmeldingen fra Australien betyder dog ikke, at Kia skrotter plugin-hybriden. For selvom diesel allerede er røget ud af modelprogrammet, sælger eksempelvis den danske importør stadig rene benzinbiler side om side med hybrider og elbiler.
Først i 2035 er det planen, at Kia/Hyundai siger farvel til forbrændingsmotoren. Og det faktisk kun i Europa. Først fem år efter – altså i 2040 – vil koncernen have samme strategi på global plan.
På den anden side har Kia/Hyundai elbiler fart på. Kia kommer eksempelvis med en enorm elektrisk SUV, EV9. Mens man hos Hyundai oplevede, at modellen Ioniq 5-løb med titlen som ‘Årets Bil 2022’.