Koreanerne ansatte en tidligere BMW-mand for konkurrere med netop BMW.. Kia’en fik bare aldrig rigtig fat.
Den har både seks cylindre og baghjulstræk. Med Stinger var det tydeligt for enhver, at Kia gik direkte efter BMW’s kunder. Ja, faktisk ansatte man den ledende ingeniør i BMW’s M-afdeling Albert Biermann som chef for udviklingen af netop Stinger.
Men den V6-motoriserede koreaner, som faktisk også kan fås (lidt endnu, red.) med firehjulstræk, blev aldrig det gennembrud, Kia havde håbet på. Og nu er den snart fortid. Og Albert Biermann? Ja, han gik på pension sidste år.
Inden Kia kører Stinger helt i graven, vil man dog bygget 1.000 ‘Tribute’-udgaver baseret på bilen med baghjulstræk. Det vil sige 370 hestekræfter og 510 Nm. Om nogle af bilerne kommer til Danmark, kommer importøren ikke ind på i pressemeddelelsen om Stingers pension.
Kia vil dog gerne fortælle, at man allerede har afløseren klar. EV6 GT skal indtage pladsen som mærkets nye topmodel. Elbilen har da også muskler, som Stinger aldrig fik. Nemlig hele 585 hestekræfter og 710 Nm. I Danmark koster elbilen fra 600.000 kr. Kia Stinger koster (altså lidt endnu, red.) fra 890.000 kr. med afgiften betalt.