SUV’ernes tid er snart forbi. “Der er ganske enkelte mere praktiske former’ siger Kias designchef Karim Habib.
Han har selv slået stregerne til flere af dem. Senest Kia EV9. Et ordentlig brød af en SUV som også kommer til Danmark. Det sker i løbet af efteråret.
Men spørger man Kias designchef Karim Habib om SUV’ens fremtid, som Autocar har gjort, er han sikker på én ting.
Der kommer en post-SUV-æra.
– SUV’er var måske for dem, der kørte MPV’er i forvejen, og var trætte af det. Men jeg er overbevist, om at der mere effektive måder at udnytte plads på, siger koreanernes designchef.
LÆS OGSÅ: Verdens billigste Tesla trænger til en kærlig hånd… måske to!
Der er da også fordele ved at producere lavere biler frem for SUV’er, der har svært ved netop at skjule deres helt naturlige højde. Noget tyder dog også på, at Kia bestemt ikke er alene om den tanke.
Eksempelvis har svensk-kinesiske Volvo for nylig sagt, at SUV’er er vigtige. Men at man samtidig ikke har glemt, hvad man kommer fra. Nemlig stationcaren.
Om SUV’en ender med at overleve – eller om den ret faktisk snart er et overstået kapitel i bilindustriens historie – mener Karim Habib afhænger af én ting. Nemlig om biltypen er i stand til at udstråle det teknologiske fremskridt.
– Kan SUV’en ikke det, tror jeg ikke, den overlever.
– Men er vi i stand til at bygge SUV’er, der føles, som om de er noget nyt, tror jeg, de overlever, siger designchefen.
At der er noget i det, Karim Habib siger, vidner SUV’ernes salgstal da også om. For første gang i to årtier købte eksempelvis de amerikanske bilister færre SUV’er end ellers. Omvendt vandt hatchbacks og sedaner terræn på nybilsmarkedet.