Kims Toyota Supra er Danmarks mest ambitiøse ombygger-projekt med blodrød kabine og 2.000 hk
NB: Davs du. Artiklen her har vi fundet i det gamle Vmax-arkiv. Det var bare det. Go’ læselyst!
Bilen har luret i kulissen de sidste fire år. I ombyggerkredse har der verseret uendelige rygter og historier, men nu er den her.
I løbet af mine snart 12 år på Vmax har jeg aldrig skullet skrive om et bilprojekt, der havde en lignende mængde information. Sagt på dansk: Alene historien om, hvordan den gigantiske Garrett GT47-88R har været frem og tilbage til Australien flere gange for at blive bygget om, kan jo fylde al teksten til historien alene.
Og det skyldes ene og alene manden bag projektet. Han hedder Kim, er 29 år og kommer fra Fyn.
LÆS OGSÅ: Den næste XC90 bliver den sidste Volvo med forbrændingsmotor
Det skal ikke lyde nedladende, men han er en helt almindelig dansk knægt. Undtagen lige på ét punkt. Når han dedikerer sig til et projekt, så bruger han ikke bare tid og penge på det.
Det bliver simpelthen omdrejningspunktet i hans liv, og alt andet bliver prioriteret lavere. Og hans Toyota Supra er et perfekt eksempel på den arbejdsiver.
10.000 timers research
Kim vurderer selv, at han har brugt mindst 10.000 timer på research, inden han overhovedet gik i gang med at bygge bilen. Og taler du i bare to minutter med ham om den klassiske japanske tuningsbil fra 90’erne, så ved du, at det passer.
Manden ved jo alt, kender alle firmaer, alle der har haft en hurtig Supra, og om det er ingeniør-baggrunden, der spøger, ved vi ikke, men man oplever med det samme en grundighed og en indlevelse langt over normalt hobbyplan.
Koster som en ny BMW M3
Men forberedelse er vel også nødvendig, når du har tænkt dig at bruge 1,4 mio. kroner og 3.500 timers arbejde på en bil?
Ja, du læste rigtigt. Det her er ikke bare et vildt projekt set med danske øjne – vi taler måske om top-5 over de vildeste Supra nogensinde på verdensplan, og at der er en dansker, der har turdet bruge så mange penge og så meget tid på at opfylde en så crazy bildrøm, kan vi da kun være stolte af.
Jeg ved godt, at du nu kan mærke Janteloven trække lidt i dit højre ben, men læn dig lige tilbage i sofaen og nyd billeder af et af de vildeste bilprojekter, der nogensinde er set i Danmark …