Fords direktør Jim Farley vil nødigt af med sin kinesiskudviklede Xiaomi SU7. Og nu indrømmer han, at kineserne er 10 år foran med elbiler.
Ford-direktøren Jim Farley mener, at Kina er ti år foran USA, når det gælder udvikling og produktion af elbiler.
Ford står over for en betydelig udfordring fra den kinesiske bilindustri, og ifølge Farley er det nødvendigt at trække på kinesisk knowhow for at kunne konkurrere.
Farley udtalte til The New York Times, at Kina har en betydelig fordel inden for batteriproduktion til elbiler. Han mener, at Fords eneste mulighed for at indhente og overgå den kinesiske bilindustri er ved at udnytte deres teknologi.
– Måden, vi konkurrerer med dem på, er ved at få adgang til deres teknologi. Ligesom de havde brug for vores for 20 år siden.
Derefter kan vi bruge vores innovative økosystem og amerikanske opfindsomhed og vores store skala og vores intimitet med kunden til at slå dem (kineserne, red.) globalt, sagde Farley til NYT.
– Det vil være et af de vigtigste kapløb om at redde vores industrielle økonomi.
Farley taler ikke om en fjern fremtidsplan, men om noget, der allerede er i gang. Bilproducentens store BlueOval Battery Park er under opførelse.
Og når det står færdigt i 2026, vil det producere tusindvis af lithiumjernfosfatbatterier (LFP, red.), der er baseret på teknologi fra det kinesiske CATL.
Dette er allerede kendt. Men der er et aspekt af CATL’s batterikemi, som måske ikke er så udbredt: Det blev oprindeligt udviklet i USA og derefter erhvervet af kineserne for et beskedent beløb.
Med henvisning til en tidligere historie i Bloomberg forklarer NYT, hvordan LFP-teknologien blev opdaget af forskere ved University of Texas og derefter kommercialiseret af A123 Systems LLC, en nystartet virksomhed, der modtog betydelig økonomisk støtte fra Obama-regeringen.
Markedet for elbiler udviklede sig imidlertid langsomt, og A123 gik konkurs. Resterne af virksomheden, inklusive batteriteknologien, blev til sidst opkøbt af det, der dengang var Kinas største bilkomponentvirksomhed: CATL.
Man kan hævde, at det er nemt at være bagklog, og at ingen for ti år siden virkelig kunne have forudset, at elbiler ville blive så stor en del af bilindustrien. Kineserne forudså det imidlertid.
Tesla gjorde det også før noget andet vestligt bilmærke. Alle større bilproducenter arbejdede på elbiler, fordi de vidste, at de på et tidspunkt ville blive nødt til at sælge dem i store mængder for at opfylde emissionsmål.
Ford er nu i en situation, hvor de skal indhente det forsømte. Og det er de ikke alene om. Volkswagen indrømmede også for nylig, at man er bagud i forhold til konkurrenterne. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: