I mens EU lægger told på kinesiske elbiler, tilbyder diktaturet sine egne borgere skattefordele ved køb af elbiler.
EU har besluttet at lægge op til 38,1 procents straftold på kinesiske biler frem til oktober i år. Alt sammen fordi EU mener, at den kinesiske stat ulovligt støtter landets elbil-industri.
Hjemme i Kina får bilisterne dog helt åbenlyst fordele ud af at købe en elbil. Kontante fordele. I 2023 genindførte det kommunistiske styre nemlig en række fordele for folk, der køber elbiler.
Det skriver Motor.no.
Enhver bilist i Kina, som er villig til at skrotte en fossilbil, som er indregistreret første gang før 30. april 2018, kan få 20.000 yuan i støtte til en ny elbil. Det svarer til 19.000 danske kroner.
LÆS OGSÅ: Elbil eksploderet i underjordisk garage – brændte i 8 timer
Er bilens motor på mindre end 2.000 kubik i slagvolumen, falder støtten dog til 15.000 yuan. Dog gælder kravet om, at den nye bil skal køre på strøm, stadig.
De kinesiske myndigheder stoppede helt generelt med at yde tilskud til privatbilister i elbiler i 2022. Men noget af tilskuddet kom tilbage som skattefordele sidste år. Nu kan den kinesiske bilist trække 30.000 yuan fra i skat i det indkomstår, den nye elbil er købt.
Sådan er det langt fra herhjemme. I stedet nøjes regeringen med at fritage langt de fleste elbiler for registreringsafgift. Helt konkret er biler til en pris under 436.000 fritaget for afgift. Sådan vil det også være i 2025.
Hos den del af Dansk Industri, der beskæftiger sig med bilbranchen, er direktør Thomas Møller Sørensen dog bange for, at danskerne mister interessen for elbiler alligevel. Læs mere om det her.
I Sverige har man også valgt at fjerne støtten til elbiler. Argumentet er, at elbilen efterhånden nærmer sig diesel- og benzinbilernes pris. Landets regering vil dog give op til 10.000 kroner for at få bilister til at skrotte visse fossilbiler. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!