Nu er de måske nødt til at sælge noget af forretningen for at kunne køre rundt.
Den ene krise efter den anden står i kø i bilindustrien. Under coronapandemien var det manglen på halvledere, der satte produktionen i bakgear.
Nu er der måske slet ikke penge nok til at holde produktionen kørende. Det seneste stykke tid har det ene efter det andet bilmærke meldt om massive økonomiske tab i tredje kvartal af 2023.
Og nu melder kinesiske Nio sig i dette kor. Bare én uge efter, at mærket offentliggjorde et samarbejde med ligeledes kinesiske Geely – der ejer Volvo – om batteriskifte-teknologi, kommer det frem, at Nio har tabt svimlende summer i løbet af årets tredje kvartal.
Et minus på hele 637 millioner dollarsvarende til 4,4 milliarder danske kroner gør bundlinjen blodrød. Og nu forlyder det, at Nio skal sælge dele af forretningen for overhovedet at overleve.
LÆS OGSÅ: Overhaling gik helt galt – hidsig bilist forsøgte at køre traktorfører ned
Det skriver Reuters.
Modsat konkurrenter som BYD og Tesla, der også bygger biler i Kina, sælger Nio næsten ingen biler. Bilmærket, der kun har få år på bagsmækken, har i løbet af årets første 10 måneder solgt 126.000 biler i Kina.
Til sammenligning solgte Tesla 64.000 biler til kineserne alene i august i år. Nio har nægtet at kommentere på mærkets situation.
Men den administrerende direktør William Li har allerede sagt, at mærket stadig vil udvikle batteriteknologi, men at selve fremstillingen af batterierne skal sælges fra.