Annonce:

Kinamærke hævder at have knækket elbilens største svaghed

Elbilen er ikke uden sine problemer. Men nu mener et kinesisk firma at have knækket koden til elbilens største problem.

Annonce:

Elbiler kører bare ikke langt nok på en opladning. Og når der er brug for at lade, går det alt for langsommeligt.

Nu mener det kinesiske batterifirma CATL dog at have løst den sidstnævnte udfordring. CATL hævder at have udviklet en elbil-platform kaldet “skateboard”, der ikke bare sikrer en rækkevidde på 1.000 kilometer på én opladning.

Den samme opladning sikrer 300 kilometer på fem minutter. Det skriver Car News China.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

CATL’s nye platform smelter alt fra elbilens motorer og selve batteriet sammen i en samlet enhed. På den måde mener kineserne at kunne holde omkostninger, bilernes vægt og energiforbrug nede.

LÆS OGSÅ: Nye tal – nu foretrækker danskerne disse biler

CATL har da også allerede indgået en kontrakt med det første bilmærke, som vil bygge biler på den nye platform. Den første model fra Hozon Auto ventes allerede på gaden i tredje kvartal af 2024.


CATL’s topledelse siger, at man har testet platformen i 7 minusgrader. Her faldt rækkevidden med 30 procent. Men batteriet vil stadig kunne lades, så der er til yderligere 300 kilometers kørsel på fem minutter.

Batteriteknologi har der i øvrigt været råbt højt om i meget lang tid. Hos Toyota har man de sidste mange år fortalt, at en bestemt batteritype var lige på trapperne. Nu må japanerne dog trække i land igen. Læs mere om det her.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også