Sidste sommer skrev kinesiske medier, at Aiways samlebånd har stået stille siden februar 2023, fordi der ikke er penge til lønninger eller leverandører. Nu er der nyt.
I februar sidste år stoppede bilmærket Aiways med at bygge biler. Der er hverken penge til at betale de ansattes lønninger eller leverandørernes regninger.
Produktionen har nu ligget stille i mere end et år, men først for nylig kom der lidt livstegn fra bilmærket, som også er i Danmark.
Det skriver Reuters.
Ifølge en talsmand for Aiways, som nyhedsbureauet citerer, vil man nu fokusere på at blive et bilmærke, ‘som udelukkende eksporterer biler ud af Kina’.
LÆS OGSÅ: Fejl til 20.000 kr. dræber Martins Volvo efter 800 timer
Siden Aiways stoppede produktionen sidste år, har man forsøgt sig med meget små prøveproduktioner af allerede eksisterende modeller som U5 og U6. Ligesom mærket har forsøgt at holde investorerne til ilden.
Aiways’ PR-chef fortæller til Reuters, at ‘selvom der er behov for en stor investering’, er bilmærket sikker på, at man kan få den i hus.
Den investering, Aiways er sikker på at kunne skaffe, skal ifølge Bernd Abel dække produktions- og udviklingsomkostninger.
Lige nu ligger mærket i forhandlinger med en række både kinesiske og europæiske investorer. Lykkes det at skaffe pengene, håber Aiways at kunne bygge mellem 15.000 og 25.000 biler de næste år.
Selvom det er målet ‘inden for få år’ at ramme en sekscifret produktion, er Aiways langt fra det eneste bilmærke med lommesmerter.
Danske Henrik Fisker har varslet, at hans bilmærke vil søge konkursbeskyttelse inden for de næste 30 dage. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!