De bygger sådan set ikke biler. De har heller ikke tænkt sig det. Men bare forventningen, om hvad Huawei vil lave til biler, har fået værdien til at eksplodere.
Der er nyt om Huaweis ambitioner i bilindustrien. Tidligere på ugen kom det frem, at den kinesiske tech-virksomhed har fundet en partner i Changan Auto.
Noget der fik værdien af Huaweis sub brand Intelligent Automotive Solution (IAS) til at eksplodere. Nu skønnes virksomheden at være hele 35,2 milliarder dollar svarende til 240 milliarder kroner værd.
Og det bare fire år efter, at IAS blev stiftet i Kina. Efter præsentationen af samarbejdet blev det afsløret, at partnerne vil bruge det til at skabe en konkurrent til tyske Bosch.
LÆS OGSÅ: 42-årig bilist kørte ind i bøde på 36.500 kroner
Faktisk er det Huaweis håb, at IAS bliver det nye Bosch. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
På nuværende tidspunkt forlyder det, at andre kinesiske bilmærker som FAW Group og Dongfeng Motor Group – hvoraf sidstnævnte i år har slået sig ned i Danmark med bilmærket Voyah – er interesserede i at købe sig ind i samarbejdet.
Huawei har omvendt nægtet at kommentere på den høje værdisætning af IAS. Samtidig har firmaet dog gjort det klart, at man taler med flere investorer om et delvist frasalg.
Tech-virksomheden bygger faktisk allerede biler. Men på licens hos et andet kinamærke. I december 2021 grundlagde Huawei bilmærket AITO, der siden har bygget biler på licens fra Seres. Et andet Kinamærke.