En særlig ‘hybrid-gearkasse’ med bare tre trin skal gøre den kinesiske MG3 Hybrid+ til en succes. Om den kommer til Danmark, afhænger dog af Toyota.
MG3 Hybrid+ er skabt som en konkurrent til Toyota Yaris Hybrid. Eller mere konkret om MG’s fabrik i Kina er i stand til at underbyde japanerne.
Sker det, vil MG-importøren formentlig forsøge sig med den noget aparte hybridløsning på de danske veje.
I et marked, hvor andelen af nye elbiler i Europa generelt set styrtdykker, prøver MG nu, om de kan sælge en benzinbil uden ladekabel – altså en almindelig hybrid. I første omgang bl.a. i Sverige.
MG3 Hybrid+ blev vist frem for offentligheden i februar i år. Og her er det drivlinjen, der skiller sig mest ud. En elmotor med 136 hestekræfter er koblet til en 1,5-liters benzinmotor.
LÆS OGSÅ: Kæmpe bilfirma konkurs – alt skal betales kontant
Elmotoren kører ikke ligefrem langt på egen hånd. Men det er nu heller ikke den, der gør MG’eren speciel. Det er valget af gearkasse derimod.
Den særlige automatiske ‘hybrid-gearkasse’ har kun tre trin. Men den skal efter sigende kunne øge MG’erens effektivitet. Omvendt fås Toyota Yaris med CVT-gearkasse. Også kendt som milliongearet.
Og det er ikke nogen billig løsning. Som hybrid koster Yaris fra lige under 200.000 kroner i Danmark.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!