Annonce:

Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent

I 2023 steg Kinas eksport af elbiler med 81 procent. Det billede blev vendt til et minus på 10 procent i et 2024 med straftold.

Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent i 2024 som følge af EU’s straftold på kinesiskproducerede elbiler. Faldet markerer en ændring i forhold til 2023, hvor eksporten af elbiler steg med hele 81 procent.

Det er meldingen China Association of Automobile Manufacturers.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Faldet kan tilskrives de yderligere toldsatser, der blev indført af EU i slutningen af oktober. Som reaktion på straftolden har kinesiske bilproducenter ændret strategi og fokuserer nu i stigende grad på eksport af plug-in hybrider.

De biler har EU nemlig valgt at friholde for den øgede told. En told som i øvrigt rammer meget forskelligt.

Eksempelvis skal MG betale den højeste toldsats, fordi mærkets ejer SAIC-koncernen har nægtet at samarbejde med EU, da unionen undersøgte det kommunistiske styres ulovlige statsstøtte til bilindustrien.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Eksporten af kinesiske plug-in hybrider er omvendt steget med hele 190 procent i 2024, en betydelig stigning i forhold til 48 procent i 2023.

På trods af faldet i elbiler forventes Kinas samlede bileksport at stige. Alene i år forventer kineserne at sende 6,2 millioner biler ud af landet. Det er en stigning på 5,8 procent i forhold til 2024.

Her eksporterede Kina i øvrigt 5,9 millioner biler, 20 procent bedre end i 2023. Og nok til at gøre Kina til den største eksportør af biler i verden. Herefter kommer Japan og Sydkorea og USA.

De nye tal fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser, hvordan straftold kan påvirke Kinas eksport af elbiler og føre til ændringer i bilproducenternes strategier.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Der er heller ikke noget, der tyder på, at kineserne får hentet tabet på de 10 procent i løbet af 2025. Tværtimod skriver Yahoo! Finance, at kinas bileksport i bedste fald stabiliserer sig i løbet af året. Men nogen stigningen er der altså ikke udsigt til, når det gælder elbiler.

Straftolden, som EU indførte sidste år, men siden justerede ned flere gange, gælder foreløbig i 5 år. Alligevel har nogle kinesiske bilmærke både været i stand til at holde deres priser eller helt skrue ned for dem.

Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også