I 2023 steg Kinas eksport af elbiler med 81 procent. Det billede blev vendt til et minus på 10 procent i et 2024 med straftold.
Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent i 2024 som følge af EU’s straftold på kinesiskproducerede elbiler. Faldet markerer en ændring i forhold til 2023, hvor eksporten af elbiler steg med hele 81 procent.
Det er meldingen China Association of Automobile Manufacturers.
Faldet kan tilskrives de yderligere toldsatser, der blev indført af EU i slutningen af oktober. Som reaktion på straftolden har kinesiske bilproducenter ændret strategi og fokuserer nu i stigende grad på eksport af plug-in hybrider.
De biler har EU nemlig valgt at friholde for den øgede told. En told som i øvrigt rammer meget forskelligt.
Eksempelvis skal MG betale den højeste toldsats, fordi mærkets ejer SAIC-koncernen har nægtet at samarbejde med EU, da unionen undersøgte det kommunistiske styres ulovlige statsstøtte til bilindustrien.
Eksporten af kinesiske plug-in hybrider er omvendt steget med hele 190 procent i 2024, en betydelig stigning i forhold til 48 procent i 2023.
På trods af faldet i elbiler forventes Kinas samlede bileksport at stige. Alene i år forventer kineserne at sende 6,2 millioner biler ud af landet. Det er en stigning på 5,8 procent i forhold til 2024.
Her eksporterede Kina i øvrigt 5,9 millioner biler, 20 procent bedre end i 2023. Og nok til at gøre Kina til den største eksportør af biler i verden. Herefter kommer Japan og Sydkorea og USA.
De nye tal fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser, hvordan straftold kan påvirke Kinas eksport af elbiler og føre til ændringer i bilproducenternes strategier.
Der er heller ikke noget, der tyder på, at kineserne får hentet tabet på de 10 procent i løbet af 2025. Tværtimod skriver Yahoo! Finance, at kinas bileksport i bedste fald stabiliserer sig i løbet af året. Men nogen stigningen er der altså ikke udsigt til, når det gælder elbiler.
Straftolden, som EU indførte sidste år, men siden justerede ned flere gange, gælder foreløbig i 5 år. Alligevel har nogle kinesiske bilmærke både været i stand til at holde deres priser eller helt skrue ned for dem.