Rækkevidde-kongen Tesla Model 3 måtte i verdens største test af elbiler se sig slået af den kinesiske Polestar 3, der næsten levede op til den lovede WLTP.
Polestar 3 overgik Tesla Model 3 på rækkevidde i en anerkendt international test af elbiler. Testen, der blev udført af Motor og det norske svar på FDM, NAF, sammenligner rækkevidden af forskellige elbiler to gange om året. Nemlig under sommer- og vinterlige forhold.
Denne gang var turen kommet til vintertesten. Det var dog ikke alle bilmærker, der havde lyst til at stille op. Nordmændene kan eksempelvis ikke forstå Renaults ‘undskyldning’. Læs mere om det her.
I testen kørte Polestar 3 531 kilometer før den måtte give op. Det er ‘kun’ lidt mere end 5 procent fra den lovede rækkevidde på 560 kilometer.
Mens Tesla Model 3 nåede at køre 529 kilometer. Selvom Model 3 har en WLTP-rækkevidde på 702 km, viste testen, at den amerikanske elbil altså ikke kunne være med denne gang. Faktisk afviger Teslaen med hele 24 procent af den offcielle rækkevidde.
Det skriver Motor.
Teslas rækkevidde afveg med næsten 25 procent fra WLTP-tallene, mens Polestar 3 kun afveg med 5,18 procent. Dette placerer Polestar 3 som nummer to i testen, kun overgået af BMW iX3, der i 2021 havde en afvigelse på 4,0 procent.
Testen, der nu er blevet kørt for 12. gang, og for sjette gang om vinteren, har til formål at give et mere realistisk billede af elbilers rækkevidde under forskellige forhold.
Vejret under testen var mildt, men forholdene var alligevel udfordrende på grund af glatte veje. Strækningen mellem Lunner og Gjøvik var særligt glat, mens vejen nord for Lillehammer var våd og saltet.
Temperaturen var højere i Folldal, omkring fem grader celsius, men vejene var stadig meget glatte.
Testen viser, at rækkevidden på elbiler kan variere betydeligt afhængigt af vejrforhold og kørselsmønster.
Det er derfor vigtigt at tage højde for disse faktorer, når man planlægger længere ture i sin elbil.
Resultaterne fra testen kan give forbrugerne et mere retvisende billede af, hvad de kan forvente af forskellige elbiler i praksis.
Testen afslørede foruden bilernes rækkevidde også en del svagheder. Bl.a. begyndte det at lække med vand i den Volkswagen ID.-baserede Ford Explorer. Det, siger importøren, skyldes en dårligt monterede forrude.