Det er både billigere – og vil – siger kineserne – ikke tabe nær så meget rækkevidde om vinteren. Men elbilerne kan alligevel ikke køre langt.
Det er både skidt og godt nyt. For et nyt elbil-batteri fra Kina klarer sig helt uden lithium, der er en meget knap og derfor kostbare resource. Det nye batteri står til at blive en hel del billigere, fordi det består af natrium og jern.
Ifølge Politiken er de første bilmodeller med den nye teknologi allerede på vej fra Kina. Huang Qisen, der er chef i den kinesiske batterigigant CATL’s forskningsafdeling, siger til New York Times, at man allerede er gået i gang med at ‘industrialisere produktionen’.
Trods teknologien er natrium-ion batterier næppe noget, elbil-bilisterne vil se lige med det første ude hos forhandlerne. Energidensitet er nemlig ringere end selv det ringeste lithium-batterier.
Desuden vil biler med den nye type batterier være en god del tungere end elbiler allerede er i dag. Batteripakkerne er vejer ganske enkelt mere.
LÆS OGSÅ: Vil kvæle alt ulovligt gaderæs – gør det ulovligt at se på en brænder
Ifølge flere kinesiske medier er mærket BYD på vej med en elektrisk bybil, der fået et kombineret litium- og natriumbatteri.