Kinesiske Great Wall Motors pakker sit europæiske hovedkontor i München, Tyskland, ned og fyrer 100 ansatte. Den tilbageværende forretning skal klares fra Kina.
Imens Aiways forsøger at redde forretningen ved at flytte ud af Kina, kører Great Wall Motors i den stik modsatte retning.
Koncernen, der består af flere bilmærker, opgiver nu at drive et europæisk hovedkontor. Ifølge tyske Manager Magazin lukker Great Wall Motors hovedkontoret ned og fyrer i den ombæring 100 ansatte.
Manager Magazin baserer historien på en række ‘insider-kilder’. Men det betyder ikke, at Great Wall forsvinder helt ud af Europa.
I lande, hvor bilmærket allerede har slået sig ned, såsom Sverige, Irland, England og Tyskland, vil man stadig ‘være til stede’.
LÆS OGSÅ: Topdirektør forlader kriseramt bilmærke midt i sparerunde
Det vides dog ikke, om det kun betyder servicering af eksisterende kunder, eller om Great Wall fortsat vil sælge biler på vores breddegrader.
Ifølge det tyske medie dropper kinamærket dog en ellers planlagt udvidelse af forretningen, der inkluderede Østrig og Schweiz. Angiveligt var bilmærket så langt i den proces, at man allerede havde hyret nye chefer og menige ansatte. Men de får nu ikke et job alligevel.
Et exit fra Europa er dog ikke det eneste, Great Wall Motors kan fortælle om i disse dage. For nylig har bilmærket skruet ned for ellers storslåede ambitioner. Bl.a. vil mærket ikke længere sælge én million biler uden for Kina på fem år – nemlig i perioden mellem 2025 og 2030.
Mærket giver et ‘udfordrende’ marked skylden. Great Wall Motor selv vil ikke sige meget om tilbagetrækningen. Men folkene understreger, at mærket stadig vil leve op til sine forpligtelser på kontinentet, lyder det i en udtalelse.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!