EU’s straftold på alle kinesiske elbiler er en realitet. Men bilmærkerne fra det kommunistiske diktatur har ikke tænkt sig at give op så slet.
Kinesiske elbiler undgår EU’s straftold ved at satse på nye strategier, som allerede er begyndt at vise sig effektive.
En af de vigtigste metoder, som kinesiske bilproducenter anvender, er at skifte fokus til plug-in hybrider. Disse biler falder nemlig uden for de nye toldsatser, som EU indførte i november.
EU har pålagt straftold på op til 45,3 procent på elbiler fremstillet i Kina. Dette rammer blandt andet Volvo og Polestar, der producerer biler i Kina.
Mærkerne, der er en del af Geely-koncernen, står over for en straftold på 18,8 procent oven i den eksisterende told på 10 procent. For at omgå disse økonomiske byrder har kinesiske bilproducenter allerede tilpasset deres produktion og eksport.
Ifølge Reuters planlægger producenterne dels at flytte en større del af produktionen til Europa og dels at øge investeringerne i plug-in hybridbiler.
LÆS OGSÅ: Skoda er nu et mere populært bilmærke end Audi
Disse biler er endnu ikke omfattet af de nye straftoldssatser, og markedet for dem forventes at vokse med 20 procent i 2024.
– Stigningen er drevet af, at kinesiske producenter skifter til plug-in hybrider som en måde at omgå de nye EU-tariffer på elbiler importeret fra Kina, siger Murtuza Ali, analytiker hos Counterpoint Research, til Reuters.
Selvom plug-in hybrider har potentiale i Europa, er situationen i Danmark anderledes. Her er efterspørgslen efter denne type bil faldet markant.
Markedsandelen for plug-in hybrider er reduceret fra næsten 11 procent til lidt over 4 procent. Denne udvikling står i kontrast til Sverige, hvor interessen for hybridbiler ser ud til at være stigende.
På trods af den faldende interesse på visse markeder har Kina tredoblet sin eksport af hybrider i løbet af tredje kvartal. Dette indikerer, at producenterne målrettet forsøger at udvide deres markedsandele i Europa ved at tilpasse sig de nye reguleringer.
Kinesiske bilproducenters skift til hybrider viser, hvordan de hurtigt reagerer på ændrede handelsbetingelser og EU’s forsøg på at beskytte sin bilindustri. Kineserne har allerede truet med at slå igen ved at lægge told på de dyreste af de biler, som de europæiske mærker også sælger i Kina.
Flere europæiske bilmærker kan dog allerede notere sig, hvordan det kinesiske marked, der er verdens absolut største skrumper under dem. Audi forsøger eksempelvis at redde forretningen ved at lave et helt nyt bilmærke. Læs mere om det her.