Ny elbiler fra Kina hober sig op sig om i tusindtal rundtomkring i Europas havne. Officelt fordi det er svært at finde transport til at få dem videre. Uofficielt fordi det er svært at finde købere.
Kineserne siger, at deres elbiler bare venter på at blive transporteret videre ud i Europa.
Og at det er derfor, at bilerne fylder godt op i flere europæiske havne. Blandt andet i Antwerpen i Belgien.
Men ifølge Financial Review sælger kinamærkerne dårligere end forventet på vores bredegrader. Og det får altså bilerne til at hobe sig op.
LÆS OGSÅ: Skat beslaglagde Lasses Mercedes – først 8 år efter fik han den igen
Ifølge norsk TV2 står nogle af bilerne i månedsvis i de europæiske havne, før de transportes videre ud til forhandlere eller ventende kunder.
– Distributørerne bruger i stigende grad havnens parkeringspladser som et depot, lyder det fra ledelsen i Antwerpen-havn.
De største af de kinesiske bilmærker har endnu ikke villet forholde sig til ophobning af deres biler i Europas havne. Men det er, i hvert fald når man ser på de danske salgstal, kun et fåtal af mærkerne, der har fat i danskerne.
Et mærke som Xpeng hævder at have leveret biler til de første 1.000 danskere. Læs mere om det her.
Mens andre satser benhårdt på leasing, falder flere bilmærker helt igennem. Bl.a. er det trods store armbevægelser blot lykkes et mærke som Nio at sælge to biler i Danmark i år.
Den danske chef blev da også fyret tilbage i marts. Kun ganske kort efter hver tredje ansatte i Danmark fik sparket. Alligevel nægter mærket, der slår sig op på batteriskifte-teknologi, at man er på vej ud af landet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!