Annonce:

Klistermærke skal forhindre brand i Audis elbiler

Nogle Audi-ejere bliver tvunget til at køre rundt med et defekt batteri indtil foråret 2025. Audi vil forhindre brande i bilerne med et klistermærke.

Annonce:

Audi mener, at mærket kan forhindre brande i en række elbiler, hvis disse bliver udstyret med et klistermærke hver.

Klistermærket advarer ejerne mod at lade batteriet i bilerne helt op. Faktisk skal de højst lade batteriet til 80 procents strøm. I hvert fald indtil Audi i foråret 2025 kan skifte battericellerne.

Dem, altså battericellerne, er nemlig problemer med i en række eksemplarer af Audis første elbil e-tron. Helt konkret modellen med tilnavnet 55.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

– Under visse omstændigheder kan der være tekniske afvigelser ved op- og afladning af enkelte moduler i højspændingsbatteriet.

LÆS OGSÅ: Danske kommuner tjener nu over 1 milliard kr. på parkering

– Højspændingsbatteriet kan derefter overophedes. Af sikkerhedsmæssige årsager er det nødvendigt at tjekke højspændingsbatteriets batteridata og om nødvendigt udskifte enkelte batterimoduler, skriver mærkets svenske PR-chef Irene Bernald til Carup.

Audi kan desuden oplyse, at man nu vil tage kontakt til ejerne af elbilerne. Bilerne skal nemlig på værksted for at få installeret et stykke software, der holder øje med batteriets strømniveau og at dette ikke bliver for højt.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Skal Audi udskifte hele eller dele af batterierne, kan det ende med at koste mærket milliarder af kroner. Så man håber på at kunne løse det med software, der holder øje med om batteripakken bliver for varm.

Audi e-tron lever i det hele taget på lånt tid. Svigtende salg sammenholdt med en generelt faldende interesse for elbiler, får mærket til at overveje helt at lukke fabrikken, hvor bilen bygges.

Sker det, står 3.600 ansatte over for fyringer. Fabrikken har allerede sagt farvel til flere hundrede medarbejdere. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Det er dog ikke altid, at problemer i elbiler og biler sådan helt generelt er bilmærkernes skyld. Og det er Audi et godt eksempel på. I USA måtte mærket sidste år tilbagekalde næsten 100.000 biler, fordi ejerne er for dumme. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler