Annonce:

KLUMME: “De er på alle måder hinandens modsætninger – og det er helt perfekt”

Det har taget sin tid, men nu er Kasper Erling fra Boosted-redaktionen endelig blevet ejer af en elbil. Herunder fortæller han, hvorfor der nu holder to MEGET forskellige biler hjemme i indkørslen.

Annonce:

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi på Boosted-redaktionen er bilentusiaster helt ind til knoglerne. For mit eget vedkommende er jeg født ind i en bilforhandler-familie, hvor min far ofte havde sjove biler med hjem, og jeg var med til rally i en meget tidlig alder. Da jeg senere fik kørekort, gik det helt over gevind, og passionen for bilerne har været mit levebrød siden. I dag som medstifter af Boosted.dk og bilmessen Auto Show.

Jeg er efterhånden blevet 43 år, og jeg er stadig kæmpe entusiast. Lyden, duften, følelsen og friheden ved at køre bil er helt unik. Men hvordan dælen hænger det så sammen med, at jeg lige har købt en elbil, vil mange så måske spørge.

Det hænger sådan sammen, at vi har brug for to biler derhjemme. En til mig og en til min kone. Derfor har vi indtil nu haft en Renault Kadjar med dieselmotor til hende og en gokart med nummerplader til mig – i daglig tale en Toyota GT86 med lidt velvalgte entusiast-justeringer hist og her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Primært kører min kone små ture rundt i byen, ud til svigermor, ind til hovedstaden med veninderne og den slags. Så 95 procent af tiden er det max 100 km, hun kører på en dag, og langt de fleste ture er reelt set på max 15 km. Så en elbil passer faktisk rigtig godt til hendes behov.

Tesla 3 - Kasper Erling, Boosted
Jeg har købt en blot otte måneder gammel RWD-model med 60 kWh LFP-batteri, der kan lades 100 procent og er opgivet til omkring 500 km rækkevidde. Den kunne godt lige klare nogle pænere fælge, men Aero-hjulene skulle give en smule ekstra i rækkevidde. Og konen er ligeglad, så de penge bruger jeg nok på den røde i stedet.

Jeg kører ofte lange ture, og min tålmodighed kan ligge på et meget lille sted, så jeg magter ikke at vente på opladning på farten. Og så er der jo det med entusiasmen for at køre bil. Min GT86 har manuelt gear, er hård som sten, siger godt fra udstødningen, har nul knapper på rattet, ingen smart skærm med tech-løsninger fra det ydre rum. Kort sagt en drivers car.

Så hvorfor en Tesla 3 til fruen? Fordi det var på tide at skippe den ældre Kadjar til fordel for noget meget nyere. Og når hendes kørselsbehov passer til en elbil, hvorfor så ikke gøre det? I min verden er en Model 3 en af de bedste elbiler til prisen lige nu. Jeg ville selvfølgelig hellere have en Audi e-tron GT, Porsche Taycan, Mercedes EQE og den slags, men de over budget for en familiebil her på adressen. Og så kan man sige meget om Elon Musk og Tesla, men jeg synes, at det er en af de mest helstøbte elbiler. Forstået på den måde, at den aldrig har været andet end det – en elbil. Mange andre mærker har DNA med fra deres fossilbiler, hvilket ikke altid er positivt.


Jeg er vild med, at der tydeligvis har siddet en kompromisløs boss og sagt: “Så clean her skal instrumentbordet se ud – make it happen”. Og at der er tænkt underholdning og brugervenlighed ind overalt er altså fedt. Selv Tesla-appen er ret genial. Du kan tjekke alt på bilen inde fra stuen, og du kan få den til at sige pruttelyde og tale som Optimus Prime, så naboerne tror, at der er Decepticons på vej. Det er plat og fjollet, men jeg er fan af den slags lir, som gør det sjovere at eje og køre bil. Dog skal det retfærdigvis siges, at flere andre producenter heldigvis er også ved at komme efter det.

Kort sagt kan jeg mærke en vis entusiasme for min nyindkøbte Model 3. Bare en helt anden form for entusiasme end med den røde japaner. De to biler er på alle måder hinandens modsætninger – og det er helt perfekt. Det eneste, de har tilfælles, er de fire hjul og et rat.

Tesla 3 - Kasper Erling, Boosted
Jeg bliver nok aldrig fan af de tvungne pauser på lange ture. Men på en Supercharger går det faktisk rimelig tjept, og det er jo primært fruens transportmiddel, så jeg overlever.

Samlet set er de to biler perfekt til vores familie lige nu. En rullende computer, der helt stille sniger sig gennem byen med fruen og ungerne, imens de hygger sig med musik og pruttelyde. Og så kan jeg tage min GT86 og drøne til møde i Jylland med dejlig motorlyd i ørerne og ingen lade-pauser på vej hjem. Jeg tanker en omgang højoktan benzin på 60 sekunder, og så er jeg videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Men kommer jeg mon til at overgive mig helt til elbilernes verden i fremtiden? Måske, men jeg håber inderligt, at e-fuel er fossilbilens reelle redning, så der bliver plads til os alle. Jeg kan ikke overskue en verden uden den søde musik fra en forbrændingsmotor til torsdagstræf nede på havnen.

Forestil dig lige et træf eller – endnu værre – et racerløb udelukkende med biler, der siger som en flok stavblendere på laveste hastighed. Nej tak. Men som hverdagsbil til familien eller som pendlervogn er en elbil faktisk helt okay.

Kasper Erling Toyota GT86
Tesla 3 er en fin bil med sine egne tricks i ærmet, men mit hjerte banker klart mest for min GT86. Med synet og TÜV-godkendt gevindundervogn, hjemmelavet ducktail og lidt andre småting er den blevet præcis, som jeg gerne vil have den. Den kører som en gokart, og selvom motoren er helt standard, gør de 200 heste det eminent i den lille hverdags-racer.
Der findes kun 91 stk. Toyota GT86’ere på plader i Danmark, så mange – primært udenfor bilmiljøet – kender den ikke. Især ikke fra den her vinkel, hvor den er lidt anderledes at se på end normalt. Det fører ofte til sjove gætteri på, hvad det er for en bil. En ny Toyota Supra har overraskende mange gættet på…

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens. Du kan læse flere spændende klummer HER!

Responsiv Iframe
Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også