Bilproducenterne taber milliarder – altså af dollar – på at bygge elbiler. Flere nye mærker har allerede måttet bukker under, og for de etablerede går det ikke meget bedre, mener
Den amerikanske miljøstyrelse, EPA, er som bekendt stærkt klima-aktivistisk og betænker sig ikke på at gå langt uden for dens lovlige rammer for at ”redde” klimaet.
I denne omgang er det den amerikanske bilindustri, det går ud over. EPA ønsker at sætte grænser for CO2-udledningerne fra den årligt producerede bilpark.
Og tallene er så lave, at producenterne kun kan opfylde dem ved at fremstille en blanding af elbiler, hybridbiler og benzin/diesel ditto.
Det er jo en situation, der er velkendt fra Europa, hvor der ikke mindst i Tyskland er produceret og solgt masser af plug-in hybridbiler, der både kan lades op til kørsel af kort rækkevidde og fungere som almindelig benzinbil ved siden af.
LÆS OGSÅ: Ukendt regel giver mange bilister bøder – men kommune nægter at gøre opmærksom på det
Ved at påstå at bilerne i stort omfang kører på el har fabrikanterne kunne snige sig under grænserne. Men i praksis er der mange hybridbiler, hvor ladekablerne aldrig er blevet taget ud af plastik-indpakningen.
EPA vil gennemføre deres nye regler allerede fra 2032. Indtil videre er det kun et forslag. Men der er tale om meget kort tid til at omstille bilparken og salget af nye biler. P.t. er kun 7% af de nysolgte amerikanske personbiler elektriske. Så der er lang vej.
Man skulle tro, at de store bilfabrikanter ville mande sig op og kæmpe imod denne galskab, men nej, tværtimod kappes de om at fremstå mest elektriske.
Bilfabrikkerne kan ikke dokumentere noget
General Motors annoncerede, at de ville være CO2-neutrale i 2040 og alle deres personbiler skulle være elektriske allerede i 2035. Volvo ville udelukkende producere elbiler efter 2030.
Volkswagen forventede, at halvdelen af salget i 2030 af personbiler ville være elektriske. Honda ville have 40% af salget i 2030 i form af elbiler og 100% i 2040. Ford forventede ligeledes, at 40% af salget i 2030 var elbiler. Osv. osv.
Men fabrikkerne skylder stadigvæk at dokumentere, at elbiler overhovedet kan nå de markedsandele. Imod taler de fortsat høje priser og problemer med bl.a. rækkevidden og adgang til opladning. Tesla har haft succes. Men det er stadigvæk som nicheprodukt til velbeslåede kunder.
Nogle små opstartsfirmaer med produktion af elbiler har allerede måttet opgive igen med store tab for investorerne til følge.
LÆS OGSÅ: Bilmærke tæt på konkurs – har 558 biler i Danmark
Men hvordan gik det så med de store?
I marts oplyste Ford, at de havde tabt 2,1 milliarder dollars på deres elbil-forretning sidste år. Det var det dobbelte af tabet i 2021. I 2022 producerede Ford 61.575 elbiler. Det betyder, at selskabet tabte 34.000 dollars pr. elbil solgt sidste år.
Det bliver næppe bedre i år, da bl.a. prisen på batterierne allerede er steget 7%. For nyligt kunne Ford indberette et tab på 722 millioner dollars i første kvartal af 2023. I den periode havde man solgt 10.866 elbiler, hvilket giver et tab pr. bil på 66.446 dollars. Det er tæt på 400.000 kr.
Også en katastrofe for forbrugerne
Hvis forbrugerne skal betale den reelle pris for bilerne, bliver der slet ikke solgt nogen. Hertil kommer som nævnt problemerne med at skaffe ladekapacitet, især hvis alle gik hen og købte elbiler inden for få år, som der drømmes om.
P.t. er det de kinesiske elbiler, der er ved at sætte sig på hele markedet.
Med statsstøtte i ryggen og næsten monopol på flere af de afgørende råmaterialer har de kinesiske fabrikanter nogle næsten uovervindelige fordele.
Kineserne kan få priserne ned i et vist omfang, men de har endnu ikke løst problemerne med elbilernes rækkevidde.
Det bliver interessant at følge udviklingen fremover. Meget tyder dog på, at elbilerne også er et område, hvor klima-alarmisternes drømmerier totalt har forladt virkeligheden.
Klummen er først bragt på Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens.