Bilproducenterne taber milliarder โ altsรฅ af dollar โ pรฅ at bygge elbiler. Flere nye mรฆrker har allerede mรฅttet bukker under, og for de etablerede gรฅr det ikke meget bedre, mener
Den amerikanske miljรธstyrelse, EPA, er som bekendt stรฆrkt klima-aktivistisk og betรฆnker sig ikke pรฅ at gรฅ langt uden for dens lovlige rammer for at โreddeโ klimaet.
I denne omgang er det den amerikanske bilindustri, det gรฅr ud over. EPA รธnsker at sรฆtte grรฆnser for CO2-udledningerne fra den รฅrligt producerede bilpark.
Og tallene er sรฅ lave, at producenterne kun kan opfylde dem ved at fremstille en blanding af elbiler, hybridbiler og benzin/diesel ditto.
Det er jo en situation, der er velkendt fra Europa, hvor der ikke mindst i Tyskland er produceret og solgt masser af plug-in hybridbiler, der bรฅde kan lades op til kรธrsel af kort rรฆkkevidde og fungere som almindelig benzinbil ved siden af.
Ved at pรฅstรฅ at bilerne i stort omfang kรธrer pรฅ el har fabrikanterne kunne snige sig under grรฆnserne. Men i praksis er der mange hybridbiler, hvor ladekablerne aldrig er blevet taget ud af plastik-indpakningen.
EPA vil gennemfรธre deres nye regler allerede fra 2032. Indtil videre er det kun et forslag. Men der er tale om meget kort tid til at omstille bilparken og salget af nye biler. P.t. er kun 7% af de nysolgte amerikanske personbiler elektriske. Sรฅ der er lang vej.
Man skulle tro, at de store bilfabrikanter ville mande sig op og kรฆmpe imod denne galskab, men nej, tvรฆrtimod kappes de om at fremstรฅ mest elektriske.
Bilfabrikkerne kan ikke dokumentere noget
General Motors annoncerede, at de ville vรฆre CO2-neutrale i 2040 og alle deres personbiler skulle vรฆre elektriske allerede i 2035. Volvo ville udelukkende producere elbiler efter 2030.
Volkswagen forventede, at halvdelen af salget i 2030 af personbiler ville vรฆre elektriske. Honda ville have 40% af salget i 2030 i form af elbiler og 100% i 2040. Ford forventede ligeledes, at 40% af salget i 2030 var elbiler. Osv. osv.
Men fabrikkerne skylder stadigvรฆk at dokumentere, at elbiler overhovedet kan nรฅ de markedsandele. Imod taler de fortsat hรธje priser og problemer med bl.a. rรฆkkevidden og adgang til opladning. Tesla har haft succes. Men det er stadigvรฆk som nicheprodukt til velbeslรฅede kunder.
Nogle smรฅ opstartsfirmaer med produktion af elbiler har allerede mรฅttet opgive igen med store tab for investorerne til fรธlge.
LรS OGSร : Bilmรฆrke tรฆt pรฅ konkurs โ har 558 biler i Danmark
Men hvordan gik det sรฅ med de store?
I marts oplyste Ford, at de havde tabt 2,1 milliarder dollars pรฅ deres elbil-forretning sidste รฅr. Det var det dobbelte af tabet i 2021. I 2022 producerede Ford 61.575 elbiler. Det betyder, at selskabet tabte 34.000 dollars pr. elbil solgt sidste รฅr.
Det bliver nรฆppe bedre i รฅr, da bl.a. prisen pรฅ batterierne allerede er steget 7%. For nyligt kunne Ford indberette et tab pรฅ 722 millioner dollars i fรธrste kvartal af 2023. I den periode havde man solgt 10.866 elbiler, hvilket giver et tab pr. bil pรฅ 66.446 dollars. Det er tรฆt pรฅ 400.000 kr.
Ogsรฅ en katastrofe for forbrugerne
Hvis forbrugerne skal betale den reelle pris for bilerne, bliver der slet ikke solgt nogen. Hertil kommer som nรฆvnt problemerne med at skaffe ladekapacitet, isรฆr hvis alle gik hen og kรธbte elbiler inden for fรฅ รฅr, som der drรธmmes om.
P.t. er det de kinesiske elbiler, der er ved at sรฆtte sig pรฅ hele markedet.
Med statsstรธtte i ryggen og nรฆsten monopol pรฅ flere af de afgรธrende rรฅmaterialer har de kinesiske fabrikanter nogle nรฆsten uovervindelige fordele.
Kineserne kan fรฅ priserne ned i et vist omfang, men de har endnu ikke lรธst problemerne med elbilernes rรฆkkevidde.
Det bliver interessant at fรธlge udviklingen fremover. Meget tyder dog pรฅ, at elbilerne ogsรฅ er et omrรฅde, hvor klima-alarmisternes drรธmmerier totalt har forladt virkeligheden.
Klummen er fรธrst bragt pรฅ Klimarealisme.dk og er et udtryk for skribentens egen holdning โ ikke Boosted-redaktionens.