Meteorolog og vejrvært Peter Tanev oplever konsekvenserne af global opvarmning i sit arbejde og ville gerne køre elbil. Det viste sig imidlertid at være en for stor udfordring i Danmark.
Store udfordringer med elbil
Det begyndte med, at jeg som vejrvært og foredragsholder med fokus på klima godt var klar over, at jeg ikke kunne blive ved med at køre i store fossilbiler, hvis der skal være vægt bag de ord og holdninger, der kommer til udtryk i mine foredrag. I november 2020 lånte jeg derfor en eldrevet Audi e-tron med lovet 300 km rækkevidde på batteriet for lige at prøve det af, det skriver Peter Tanev i en klumme for Bil Magasinet.
Jeg har 160-170 km fra mit hjem på Østerbro i København til mit arbejde i Odense, og følger man trafikken og hastighedsskiltene, kører man på strækningen enten 110 eller 130 km/t. Det betød, at der var cirka 100 km rækkevidde tilbage, når jeg nåede frem. Nogle gange kunne jeg nå at lade på arbejdet – nogle gange ikke. Ofte måtte jeg alligevel sent om aftenen ind og tanke en smule på Ionity i Nyborg. Når jeg så ankom til Østerbro omkring midnat, så havde jeg el nok til mellem 70 og 110 km.
Men med store udfordringer med overhovedet at finde en ledig p-plads og endnu større udfordringer med at finde en ledig ladeplads, så var der sjældent kapacitet nok til at nå helt i mål næste dag. Derfor blev e-tron til sidst skiftet ud med en lejet Kia Sorento plugin-hybrid.
Man kan jo bare stå tidligere op…
Jeg er godt klar over, at jeg bare kunne være stået en halv time tidligere op for at køre hen til en lynlader for at få det til at lykkes med Audi’en, men hvad så hvis der var kø? Så kunne jeg jo bare stå tre kvarter tidligere op for også at indbygge tid til det tilfælde. Og sådan kunne jeg blive ved. I løbet af den måned, jeg havde e-tron til låns, var jeg flere gange nødt til at hente fossilbilen ind til assistance for at få enderne til at mødes. Det var for stressende og gav simpelthen ikke mening.
Det kunne være rart med flere ladere også gerne lynladere i byen og mulighed for at booke en tid til opladning. Og så nogle parkeringspladser i nærheden af laderne, der var reserveret til elbiler (der ikke lader). Det ville da være et kærkomment signal at sende fra kommunen til de borgere, der kører i fossilbiler.
Kiaen står og fylder
I stedet står min plugin-hybrid natten over ved laderen og forhindrer andre eltrængende bilister i at benytte laderen. Det er på ingen måde ulovligt, som det er nu, men det er et stort problem, at den begrænsede ladeinfrastruktur dermed bliver udnyttet dårligt på grund af mangel på parkeringspladser.
Jeg er ærgerlig over de 4 mia. kr., der gives i afgiftslettelser til de forbigående plugin-hybrider. Konkret betyder afgiftslettelsen, at jeg kan leje min Sorento for 7.000 kr. inkl. forsikringer og fri kilometer, hvilket er billigere end at leje en fossilbil på samme vilkår.
Jeg foretrækker at cykle eller køre på min elscooter, når jeg bare skal ind på TV2 Teglholmen for at arbejde. Når jeg bruger Sorento’en, kører jeg gennemsnitligt 30 km/l benzin. Stort set al min kørsel i byen køres på el. Når turen går til sommerhuset i Nordsjælland, eller arbejdspladsen er i Odense, er det kun de første 50 km, der køres på el.
At vælge plugin- hybriden frem for elbilen har været et nødvendigt onde for at undgå ladestress. Jeg har prøvet at undersøge, hvor langt mit personlige ansvar kan gå ved at prøve forskellige drivliner. Plugin-hybriden er det, jeg privat kan bidrage med til den grønne transportomstilling under de nuværende betingelser.
Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke redaktionens.