Annonce:

KLUMME: “Nogen må tage dieselbilen alvorligt igen”

Dieselbiler er voldsom udskældt, men lige nu er den måske vores mest effektive bud på en hurtig klimaomstilling, mener Mikkel Thomsager.

Annonce:

Den forgangne uge havde jeg to længere udflugter i henholdsvis den nye Citroën C4 og den nye Nissan Qashqai. Det jeg hæftede mig ved, var brændstofforbruget i de to, som bør være en øjenåbner for hetzen mod dieselbilen og begejstringen for opladningshybrider.

Det skriver Bil Magasinets Mikkel Thomsager.

Citroën’en var den nye C4 med den 4-cylindrede 130 hestes 1,5 BlueHDi motor og automatgear.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Jeg kørte knap 800 km – 400 km frem og tilbage – på blandet vej herunder en del motorvej, og som det fremgår af billedet i toppen blev det til 4,5 liter/100 km, eller 22,2 km/l. Den er opgivet til 26,3 km/l.

Nogle dage efter blev det til knap 400 km – ca. 200 km frem og tilbage – i den nye Nissan Qashqai i versionen med mildhybrid-teknik, 158 hk, forhjulstræk og Xtronic automatgearkasse, og under nogenlunde samme vejforhold.

Som det fremgår af billedet blev det til 13,5 km/l. Den er opgivet til 15,9 km/l.


Forskellen i gennemsnitshastigheden skyldes, at der var en del køkørsel i Citroën’en, hvilket næppe har været til gavn for brændstoføkonomien.

Foto: Bil Magasinet
Instrumenter i Nissan Qashqai 158 2WD Xtronic 2021. Foto: Bil Magasinet

39 procent længere i dieselbilen
Jeg kørte altså 8,7 km/l eller omregnet 39 procent længere på literen i dieselbilen end i benzinbilen.

I retfærdighedens interesse skal det nævnes, at Citroën’en nøjes med 130 hk men 300 Nm til en køreklar vægt på 1.418 kg.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Mens Nissan’en stiller med 158 hk og kun 270 Nm til en køreklar vægt på 1.568 kg. Men det er alligevel en påfaldende forskel, som jeg ikke klandrer den nye Qashqai for, men benzinmotoren generelt.

Emissionsgrænserne for benzin- og dieselbiler er nu identiske, så forureningen fra de to biler er den samme, men klimaet lukrerede gevaldigt på, at jeg tog den lange tur i dieselbilen, som altså havde 39 procent mindre CO2-udledning end benzinbilen.

Bruger man de nye opladningshybridbiler, som de er bygget til det, kan man helt sikkert redde endnu mere indlandsis til isbjørnene med dem. Gør man ikke det, er den effektive dieselmotor klart et bedre bud.

Responsiv Iframe

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke Boosted-redaktionens. Du kan læse flere spændende klummer HER!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også