Det vælter ind over grænsen med elbiler, som bilindustrien og de danske myndigheder rigtig gerne vil have os alle sammen til at køre i. Men på Boosted-redaktionen har ingen af os købt elbil – endnu. Kasper Erling er dog blevet lun på en Tesla, så han tester Model Y i en uge.
OBS: Klummen er fra marts 2022 – Kasper Erling ejer i dag en Tesla. Læs mere her!
“Jeg er godt klar over, at det kan være rigtig farligt at rode sig ud i at have en offentlig holdning til et så sprængfarligt emne som elbiler. Der findes ikke andre temaer i bilverdenen, som kan sætte folks pis så voldsomt i kog, og som kan få ellers ganske velfungerende mennesker til at kalde folk med en anden holdning end dem selv for de grummeste ting. Især hvis det foregår i kommentarsporet på Facebook.
Men lad mig prøve at berolige begge sider af elbils-lejren, inden vi kommer rigtigt i gang. Jeg elsker biler og alt ved bilernes verden. Bilbranchen er en fascinerende industri med over 130 år på bagen. Den har været igennem en sindssygt spændende udvikling – måske især de seneste 10-15 år med elbilernes fremmarch plus en masse tech, der er ved at forandre hele vores idé om, hvad en bil skal kunne. Men i bund og grund handler bilens eksistens og popularitet om én ting: Friheden til at køre hvorhen du vil, når du vil. Og sådan har det været siden slutningen af 1800-tallet.
Vild med begge dele
Personligt elsker jeg biler, der larmer, knalder og brager med stikflammer fra udstødningen. Så kilder det alle de rigtige steder. Men jeg er faktisk også blevet ret vild med præcis det omvendte. Altså en helt stille elbil, som kan føre mig næsten lydløst gennem trafikken, og som samtidig er lynhurtig ved selv det mindste dap med højrefoden.
Derhjemme har jeg en Renault Kadjar med dieselmotor til de mange lange ture med familien. Og så har jeg en ekstremt lav Toyota GT86, der kører som en gokart, og som brøler godt, når den får klø. Sidstnævnte holder jeg rigtig meget af, så den skal ikke sælges foreløbigt. Men vores Kadjar burde jeg jo overveje at skifte ud med en mere moderne elbil.
Elbiler er desuden relativt billige i drift, da du med et el-abonnement får opladning hver dag til en fast, lav pris. Desuden er der færre dele, som kan gå i stykker og blive slidt på en elbil. Og de fleste kører faktisk ret godt og er rimelig hurtige. Så jeg burde se at få skiftet til en elbil nu i stedet for at køre dieselhakker.
Skal jeg skifte nu?
Tesla skrev for 14 dage siden og spurgte, om jeg ville låne en Model Y i en uge, så det takkede jeg ja til – måske var det netop nu, at jeg ville blive overbevist om det længe ventede skifte til elbilernes verden?
Tesla Model Y er en højbenet udgave af Model 3. Jeg skal ikke trætte dig med alle detaljerne, for mange af dem kender du nok i forvejen. Men kort fortalt så koster Model Y Long Range i skrivende stund fra 535.000 kr. Den klarer 0-100 km/t på 5 sekunder, og den er opgivet til at have en rækkevidde på 533 km (WLTP). Der er rigtig fin plads i kabinen, du sidder godt, den kører godt, og den kan alverdens ting og sager. Vil du nøjes med den lidt mindre Model 3, koster den fra 425.000 kr.
Fyldt med sjove påfund
Jeg får altid en følelse af at sætte mig ind i noget, som er lidt længere ude i fremtiden end de fleste andre bilmodeller, når jeg kravler ind i en Tesla. Model Y er ingen undtagelse. Kabinedesignet er clean og mere simpelt end i nogen anden bilmodel. Og så er bilen proppet med sjove påfund som pruttelyde ved sideblink, pejs-funktion på skærmen, lysshow, bilspil hvor du styrer med bilens rat, Summon-funktion fra din app, som kan køre bilen frem og tilbage. Og jeg kunne blive ved. Jeg er en gadget-fyr, så jeg elsker det.
Herunder kan du se en optagelse af lysshowet på en tilsvarende Model Y. Fuldstændig ubrugeligt, men mega sjovt fundet på, og det giver altså nogle sjove snakke på villavejen. Desuden kan der downloades andre lysshows, som du kan se lidt til HER.
Den store 15″ skærm er placeret horisontalt, hvilket er helt genialt, når du f.eks. skal se Netflix eller spille bilspil på den. Kvaliteten er virkelig i top.
Af andre gennemførte features er det værd at nævne Teslas app. Herfra kan du styre klimaanlæg, planlægge ladning, dytte, blinke med lygterne, køre bilen frem og tilbage med Summon, åbne vinduerne på klem og meget andet. Og du skal slet ikke bruge nøglekortet, efter du har installeret appen og koblet den sammen med bilen. Din mobil klarer det hele. Mega smart og super praktisk.
Alt i alt er det virkelig en gennemført elbil, som er sjov, behagelig, hurtig og rummelig. Måske Model Y er tæt på at være den perfekte bil? For mange familier, ja – men ikke for mig personligt endnu. Og nu kommer vi til det, som får Facebook-krigerne til at se rødt, når den slags bliver påtalt. For vi har jo med en elbil at gøre, så vi kommer ikke udenom det med rækkevidde og opladning.
Det er et faktum, at en elbil skal oplades – ellers kommer du ikke så langt. Det er også et faktum, at det tager længere tid at oplade en kæmpe mængde batterier end at tanke 50 liter brændstof. Sidstnævnte tager i omegnen af 1 minut, og så er du videre. At oplade en elbil er noget helt andet.
Hvor lang tid tager det at lade?
Hvis du lader derhjemme med f.eks. 11 kW, som mange hjemmeladere er på, tager det mange timer at oplade batterierne. Det er i sig selv ikke noget problem, for bilen står jo bare hver nat og suger strøm i sig, og hver morgen er der strøm nok til hundredvis af kilometer. Lækkert.
Men hvis du skal på en længere tur, kommer du ikke udenom at give bilen et skud strøm på vejen. Så skal du forbi en hurtiglader. Det kræver dog to ting: At du finder en ledig lader med en masse power. Og det kræver, at din elbil kan klare den store mængde strøm. Groft sagt får du med en 100 kW lader cirka 100 km kørsel efter 10 minutters opladning (kilde: Dansk eMobilitet). De fleste nye elbiler kan klare godt med strøm. Nogle få endda helt op til 350 kW. Men den slags ladere findes der lige nu ikke mange af. De er dog på vej.
Mit regnestykke
Hvis jeg sætter regnestykket – baseret på ovenstående tal – op i en direkte sammenligning med f.eks. min egen Kadjar, lyder det sådan her: Det tager cirka 2 minutter at tanke diesel til 500 km kørsel (eller mere, men lad os bare sige 500 km). Samme antal km vil i en elbil med 100 kW ladning tage omkring 50 minutter. Det er altså 25 gange længere tid ved ladestanderen i forhold til en tankstander med diesel i.
Og risikerer du at skulle vente ved en ladestander, så tikker uret pludselig hurtigt. Men alt det her har de fleste elbilsejere fuldt ud accepteret, og det kan jeg måske også. Det er derfor, jeg har bilen til test.
Rækkeviddeangst?
Min uge med Model Y gik rigtig godt, og jeg var ved at blive lidt småforelsket i den. Altså lige indtil det blev fredag, og jeg skulle til messe i Jylland. Så dalede forelskelsen lidt igen. Ikke for bilen, men for de praktiske aspekter ved en længere tur i en elbil.
Jeg bor i Roskilde og skulle have vores journalist, Bjørn, med fra Fyn og derfra til Herning. Bilen havde strøm til over 400 km, da jeg trillede hjemmefra. Det var tæt på frostvejr, og jeg havde travlt, så omkring Slagelse var der kun 300 km tilbage. Derfor svingede jeg ind på Supercharger-pladsen i Slagelse og gav batterierne 150 km strøm. Det tog omkring 20 minutter, og så var jeg videre med 450 km i ‘tanken’. Helt fint.
Efter messen, hvor vi desværre ikke kunne lade imens, gik turen hjemad sidst på eftermiddagen. Da vi kørte fra Herning, var der omkring 200 km tilbage på batteriet. Men det var under frysepunktet, og mine børn drømte om at se mig inden Disney Sjov, så Tesla’en fik lov at følge med de andre biler i venstre spor med 130-140 km/t. Det var dog ikke nogen god idé. For efter kort tid stod der under 100 km på skærmen. Ups.
Jeg valgte nærmeste Supercharger på navigationen (som er super fed i en Tesla!). Den ligger i Hedensted ikke så langt fra Vejle. Det var næsten på vejen. Men hastigheden blev sat gevaldigt ned, da jeg blev ramt en alvorlig omgang rækkeviddeangst. Hvad nu, hvad vi ikke nåede frem?
Da vi trillede ind på pladsen og fik sat ladestikket i, sagde skærmen 9 km tilbage. Heldigvis var der ikke kø ved laderne, men vi var alligevel nødt til at snuppe en burger i utide for at få tiden til at gå, da jeg meget gerne ville tage resten af turen over Fyn til Roskilde uden at lade igen. Vi endte med at lade i tre kvarter, hvorefter rækkevidden sagde 350 km. Med 220 km hjem burde det være nok.
Det ville sikkert også være nok, men da jeg nåede over Storebælt, var jeg kaffetørstig og svingede derfor ind på Superchargeren igen og gav den ti minutter. Men det var helt for egen regning og ikke nødvendigt for at komme hjem.
Skulle jeg derimod have været helt til f.eks. Nordsjælland – eller skulle min kone have brugt bilen samme aften til at køre forbi sin søster på Midtsjælland – så havde jeg været tvunget til at lade meget mere i Slagelse. For en hjemmelader dur ikke, når det skal gå stærkt. Så hvis du kommer hjem med et batteri uden strøm, kan du først bruge bilen igen, når den har haft hjemmeladeren på i mange timer – eller til du har fundet en ledig hurtiglader i nærheden.
Apropos hurtigladere så undrer det mig, at der i Roskilde, som jo er Danmarks tiende største by, er SÅ få ladere til rådighed. Og ingen af dem er på over 50 kW. Hvilket i min verden ikke på nogen måde kan betegnes som hurtig. Hvis du ender på sådan en på en længere rejse, skal du afsætte det dobbelte af mine Jyllandsturs-ladetider.
Skal jeg have elbil?
Status på min tur til det jyske blev altså, at jeg endte med at bruge 75 minutter i en lader – dog vil det være fair at fratrække de sidste ti minutter, som jeg tog på et kaffestop.
Så det helt store spørgsmål er nu, om ladetiden på sådan en tur får mig til at vente lidt med at købe en elbil? Svaret er ja. Hvilket faktisk ærgrer mig ret meget, for jeg kan virkelig godt lide at køre elbil. Men jeg kan virkelig også godt lide frihed. Friheden til at køre hvorhen jeg vil, når jeg vil. Og den frihed er stadigvæk en smule begrænset i en elbil. Ikke ret meget længere og ikke til hverdagskørsel, men på de lange ture, som kræver lidt mere planlægning end i en diesel- eller benzinbil.
Ja, den er fantastisk!
Jeg forstår fuldt ud de mange mennesker, som anskaffer sig elbiler lige nu. 98 procent af tiden er det en fantastisk opfindelse. De sidste to procent (og mine behov på lange ture) gør bare, at jeg personligt stadig vil vente lidt med en elbil som primær familiebil. Men skulle jeg have to almindelige biler i indkørsel, ville jeg helt klart vælge en Tesla som den ene. For ja, den er altså ret fantastisk.
Og når elbilerne kan klare 800 km reel kørsel (nogle er allerede på vej), og der er tonsvis af lynladere på 300-400 kW overalt i Danmark og Europa – så er jeg helt klar på en elbil som primær familiebil. Og den dag skal nok komme meget snart. Udviklingen går stærkt, og det er spændende at være vidne til. Jeg glæder mig helt ærligt til at kunne parkere dieselbilen og hoppe over i en lynhurtig elbil fyldt med gadgets og sjove løjer. Og det må gerne være en Tesla.
Men… jeg håber virkelig også, at jeg kan få lov til at nyde lyden fra en forbrændingsmotor med knald fra udstødningen i mange, mange år endnu. Der skal være plads til alle. Det vil der i hvert fald være hjemme hos mig.”
Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning – ikke redaktionens.