Bilmærkerne bliver nu straffet med en lavere Euro NCAP-vurdering, hvis der ikke er en række helt konkrete trykknapper i nye biler.
Det har været den hotteste trend de seneste par år – i hvert fald i bilindustrien. For bilmærkerne kan nemlig spare et par kroner pr. bil ved at spare knapperne væk.
Men det er også en trend, der har mødt heftig kritik. Blandt andet fordi mange mener, at det går ud over bilisternes sikkerhed.
Og netop sikkerhedsvurderingen risikerer bilmærkerne nu at blive straffet på, hvis knapperne ikke finder vej tilbage i bilerne.
Det skriver avisen The Times.
LÆS OGSÅ: DEBAT: Daniel vil forbyde store biler – “Må ikke være større end en Peugeot 208”
I en opdateret Euro NCAP-procedure fra januar i år lægges der nemlig vægt på, om en række helt centrale funktioner er tilgængelige via tryk på fysiske knapper.
Det drejer sig om adgangen til hornet, vinduesviskerne, haveriblinket og det obligatoriske nødopkaldssystem.
Hvis bilmærkerne så meget som vælger at den slags kun kan tilgås via skærme i nye biler, er det ensbetydende med en lavere Euro NCAP-vurdering.
Organisationen kan dog ikke tvinge bilmærkerne til at gå tilbage til fysiske knapper. Organisationens test er en vejledning og et stykke information til bilisterne, ikke lovgivning.
LÆS OGSÅ: Danmarks mest berømte Lamborghini solgt på tvangsauktion
Men nogle bilmærker har dog allerede læst skriften på væggen. I et interview med Automotive News siger BMW’s topchef Oliver Zipse eksempelvis, at han er overbevist om, at de store skærme i biler bliver forbudt.
– Om ti års tid er de væk. Lovgivere vil nok ikke tillade det til den tid.
– Hvis du ser på, hvordan man styrer en bil, synes vi, at det (de store skærme, red.) er en stor fejl. Men de nye Euro NCAP-regler er et skridt i den rigtige retning.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!