Niklas Olssons Skoda Octavia har næsten kørt en million kilometer. Og det endda med den samme motor og kobling. – Jeg er meget tilfreds.
Niklas Olssons Skoda Octavia nærmer sig en milepæl, de færreste biler når: en million kørte kilometer. Det bemærkelsesværdige er, at bilen stadig har den originale motor og kobling, og selv gearkassen og turboen er de samme, som da den forlod fabrikken.
– Koblingen er faktisk det mest interessante, hvad er verdensrekorden for en kobling?”, spørger Olsson i et interview med det norske medie Motor.
Olsson købte Skodaen, da den var næsten ny, og har siden passet godt på den. For at minimere rustangreb fik han undervognen behandlet, og for at sikre optimal driftstemperatur installerede han et oliefyr, der bruges året rundt.
– Motoren har nok ikke været koldstartet mange gange. Og jeg besluttede tidligt at skifte olie hver 10.000 kilometer. Disse ting synes jeg er afgørende. Udover at køre pænt, forklarer Olsson.
Selvom Octaviaen har vist sig at være robust, har den ikke været helt uden problemer. EGR-ventilen, gaspedalen og luftmassemåleren har måttet udskiftes undervejs. Sidste sommer oplevede Olsson det første egentlige nedbrud, da en drivaksel skulle skiftes.
LÆS OGSÅ: Får 275 millioner i løn – bildirektør sagde op i nat
På trods af disse udfordringer er Olsson godt tilfreds med sin Skoda. – Jeg er meget tilfreds med denne bil, udtaler han.
Olssons erfaring med Skodaen viser, at biler med den rette pleje og vedligeholdelse kan holde langt længere, end mange måske tror.
Nogle biler er dog skruet sådan sammen, at de er meget dyre at genanvende, når de nærmer sig slutningen på livet. Særligt kan brandskadet elbiler være en dyr fornøjelse, som ingen vil betale for. Læs mere om det her.