Et flertal i Københavns borgerrepræsentation er blevet enige om at sænke hastigheden i hovedstaden til blot 30 kilometer i timen.
Først blev de enige om at gøre 5.000 parkeringspladser forbudt for diesel-og benzinbiler. Og nu tager borgerrepræsentationen endnu et skridt mod bilerne i hovedstaden.
Her er et flertal nemlig blevet enige om at sænke hastigheden i byen til bare 30 kilometer i timen. Dog ikke i hele byen. Hastigheden sænkes på på de mindre gader, fordelingsveje, lokalgader og bydelsgader.
Det skriver Politiken.
Formålet er, siger politikerne bag aftalen, at nedbringe antallet af dræbte i den københavnske trafik. Det er Den fælleseuropæiske trafiksikkerhedsorganisation (ETSC), der har anbefalet byerne at sænke hastighedsgrænserne.
Senest er det sket i Frankrigs hovedstad Paris, men flere byer i Tyskland og Holland har allerede gjort noget lignende.
Et argument for at sætte farten ned er fodgængeres sikkerhed. Rammes en fodgænger med 30 km/t, er risikoen for at dø blot fem procent. Det siger til 80 procent, hvis hastigheden er 50 kilometer i timen.