Alle danske byer har med en lovændring fået lov til at etablere én nulemissionszone. På rådhuset vil en række partier forbyde benzin- og dieselbiler flere steder.
På Københavns Rådhus ønsker en række partier på baggrund af et forslag fra Radikale Venstre nu at forbyde endnu flere diesel- og benzinbiler flere steder i hovedstaden.
Partierne mener, at det ikke er nok med den ene nulemissionszone, som alle danske byer efter en lovændring på Christiansborg har lov til at etablere.
– Vi er dem, der kender København bedst. Det gør regeringen ikke. Jeg bliver ret skuffet over, at vi skal pakkes ind i regler og krav. Vi har ambitiøse mål, siger Katrine Kjeldgaard, der er radikal teknik- og miljøordfører i byen, til TV2 Kosmopol.
Det er dog slet ikke sikkert, at de københavnske politikere får lov til at fortsætte jagten på bilisterne.
LÆS OGSÅ: Tyskland vil tillade ny type diesel fra april
For selv hvis kommunen skulle vedtage, at man vil have indført flere nulemissionszoner, ligger den beslutning i sidste ende på Christiansborg.
Og her er der i øjeblikket ikke stemning for at give dispensation til, at København som den eneste danske by overhovedet kan tvinge bilisterne mere ud, end det i forvejen er tilfældet.
Der er da også byer, der går i en helt modsat retning af strømningerne i den danske hovedstad.
I Odense har man, selvom bilisterne skal tvinges til at køre ned mod 30 km/t i det meste af byen, besluttet at droppe nulemissionszoner.
Nulemissionszonerne betyder dog ikke, at en by som København helt kan forbyde fossilbilerne. For busser er allerede undtaget kravene i disse zoner.
Hos brancheorganisationen De Danske Bilimportører er man dog glade for, at kommunerne får mulighed for at smide biler, som deres egne medlemmer sælger, ud.
Organisationens direktør Mads Rørvig har tidligere sagt, at befolkningen skal rette ind og kun købe elbiler. Så det glæder ham, at kommunerne nu får mulighed for at tvinge folk ud af bilerne.
– Det er væsentligt, at kommunerne får mulighed for at træffe beslutninger om nulemissionszoner nu, så de kan træde i kraft i 2030.
– Det giver bilejerne mulighed for at planlægge deres skift til elbil, så omstillingen bliver mere overskuelig. Flere vil søge over mod elbilen inden 2030, hvorfor de grønne effekter vil kunne ses tidligere, lød det i en pressemeddelelse tilbage i februar.