Da kong Frederik endnu kun var kronprins, investerede han i en Fisker Karma fra Fisker Automotive. Nu forsøger mærket at genoplive sig selv.
Kong Frederik var en af de første danskere i en Fisker Karma. Kongen fik, da han endnu kun var kronprins, leveret bil nummer 9 ud af bare 2.450 Fisker Karma.
Siden er manden bag bilen, Henrik Fisker, gået konkurs med ikke bare ét, men hele to bilmærker. Nu forsøger det første dog at genoplive sig selv.
Ganske vist under et nyt navn. Men Karma Automotive er resterne af Henrik Fiskers første forsøg på et egentligt bilmærke.
Den nye bil hedder Amaris, og hvis du synes, den ligner en Fisker Karma, tager du ikke fejl. Bilen er nemlig en videreudvikling af Revero, som i sig selv ‘bare’ er en faceliftet Fisker Karma.
Tanken bag bilen er endda den samme. Altså basalt set. For ligesom Karma/Revero ikke var en 100 procent elektrisk bil, er Amaris det heller ikke.
Den ligner en Fisker Karma fordi det er en Fisker Karma
I stedet er bilen, der i dag er ejet af Wanxiang Group, der helt tilbage i Henrik Fisker-dagene fungerede som underleverandør, en EREV.
EREV – eller Extended Range Electric Vehicle – betyder, at bilen har en lille firecylindrede benzinmotor, hvis eneste formål er at lave strøm til batteripakken.
Karma Automotive siger, at Amaris går fra 0 til 96 km/t (0-60 miles i timen, red.) på 3,5 sekunder, og at topfarten er elektronisk begrænset til 266 km/t.
Hvor mange Karma Amaris, der skal bygges, vides ikke. Men den skulle være klar til produktion allerede i år. Karma har dog måttet udskyde den firedørs søstermodel Gyesera til 2026.
Ligesom en crossover med navnet Ivara GT-UV er blevet forsinket ind i 2027. Blandt andet fordi det amerikansk-kinesiske mærke ikke kan bestemme sig for, om bilen kun skal køre på strøm, eller om det skal blive en plugin-hybrid.
Apropos kongen – som dengang var kronprins – så var hans Fisker Karma til salg for en lille håndfuld år siden. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: