Christian von Koenigsegg kalder det ‘totalt vanvid’, at andre bilmærker ikke kigger i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen.
Det er ikke mere end et par år siden, at Koenigsegg luftede ideen om en elbil med 2.000 hestekræfter eller mere. Men nu er planerne om elbilen aflyst.
Svenskerne hævder nemlig at have fundet noget endnu bedre. Det fortæller mærkets grundlægger Christian von Koenigsegg i et interview til Carup.
Havde von Koenigsegg blevet spurgt for 7-8 år siden, ville han have holdt fast i, at elbilen var det rigtige. Så sikker er han langt fra i dag. Der er simpelthen ikke nok kunder til en elektrisk hypercar.
Den samme konklusion synes Mate Rimac, der har grundlagt kroatiske Rimac og i dag ejer Bugatti, at være nået til. Læs mere om det her.
LÆS OGSÅ: Styrtdyk i benzinprisen får danskere til at holde i lange køer
Tilbage i Ängelholm, hvor Koenigsegg holder til, er direktøren dog langt fra at være imod elbiler. Han ejer og kører selv i en Tesla Model S Plaid.
Men set fra svenskernes side er der bare noget, som er endnu smartere. Og i det hele taget mener Christian von Koenigsegg, at det er tosset, at andre bilmærker ikke kigger mere i samme retning – nemlig mod syntetiske brændstoffer og bio-diesel/benzin.
– Det er totalt vanvid, at de store bilproducenter ikke kigger mere på de løsninger. Der er ikke nok vedvarende brændstof til, at alle kan køre på det hele tiden.
– Men kører du det meste af kørslen på el, skal der ikke meget til E85 eller HVO100. En plug-in hybrid, der kører på HVO100, når den ikke kører på el, er det allerbedste for klimaet, siger Koenigsegg til mediet.
Den udvikling, Christian von Koenigsegg efterlyser, kan dog meget hurtigt komme til ham. I hvert fald den genvalgte formand for EU-Kommissionen, Ursula von der Leyen, har vendt 180 grader, når det kommer til forbuddet mod forbrændingsmotoren. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her