Med firedørs Teslaer, der kan accelerer som død og helvede, har Koenigsegg svært ved at se meningen med superbiler på strøm.
Visse elbiler giver dårligt mening. Og især dem der tager allermest for deres biler får svært ved at retfærdiggøre prisen, hvis der skal elbiler på programmet. Det mener Christian von Koenigsegg i hvert fald.
I et interview med Top Gear bekræfter grundlæggeren og chefen for det svenske bilmærke, at han selv har en elektrisk bil i tankerne. Men det bliver noget af en opgave at retfærdiggøre den.
Særligt set i lyset af at der ikke for alvor er forskel på eksempelvis en Tesla Model S Plaid og en Porsche Taycan. Ifølge Koenigsegg er de to biler tilmed tæt på, hvad en hyperbil på strøm vil kunne opnå.
– Jeg mener, du skal have en grund til at eksistere. Bare at være cool er ikke nok til at retfærdiggøre at bilen skal koste ti gange mere.
LÆS OGSÅ: Koenigsegg: Vi kører stadig for at ramme 483 km/t
Koenigsegg mener, at hans firma allerede er langt i udviklingen af batteriteknologien med hybridbilen Gemera. Men at vægten og elmotorens kompakthed er holdt nede er kun en meget lille del af det, Koenigsegg mener skal til for at kunne retfærdiggøre en rasende dyr elbil.
Christian von Koenigsegg peger på, at mange af de rigtig dyre elbiler lige nu – de få der er – og for den sags skyld de vildeste biler med forbrændingsmotorer – selv ikke har nummerplader på. Det kan de heller ikke få. For de er ikke homologeret efter alle kunstens regler.
Og det er først, når der er alt fra sikkerhedsseler over airbags og styr på brændstoføkonomien, at priserne for de dyreste af verdens biler kan retfærdiggøres, mener han.