Annonce:

Koenigsegg dropper elbil – “kunderne siger nej, nej, nej”

Svenske Koenigsegg har sat planerne om en elbil på pause. Mærkets kunder vil simplethen have noget andet. Nemlig motorlyd siger Christian von Koenigsegg.

Planen er der. Det er da heller ikke mere end to år siden, at Christian von Koenigsegg fortalte, at bilmærket, han lægger navn til, vil bygge en elbil.

Endda en med omkring 2.000 hestekræfter. Men nu lægger mærket med hovedsæde i Ängelholm planerne på is igen. Kunderne vil ganske enkelt ikke have en elbil.

I dag har vi ikke en ren elbil i pipelinen, fordi kunderne siger nej nej nej! Vi vil have motorlyd! Brug vedvarende brændstof og hybrid, hvis du er nødt til det. Giv os ikke en tung, lydløs elbil, siger von Koenigsegg ifølge Carup.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

At det ikke bliver til nogen elektrisk Koenigsegg betyder dog ikke, at hverken grundlæggeren eller hans kunder rynker på næsen af tanken. I hvert fald ikke i det daglige.

LÆS OGSÅ: Fiat Panda beslaglagt – 103-årig kvinde kørte for stærkt

– Jeg kører selv i elbil til daglig, en Tesla Model S Plaid. Og den fungerer glimrende. Vores kunder kører Taycan og Tesla. Men i weekenderne vil de gerne have noget, der er let og sjovt.

I lighed med flere bilmærker kigger svenskerne derfor i retningen af syntetisk benzin. Det slags mener Christian von Koenigsegg uden at der nødvendigvis er tale om nogen større belastning af miljøet.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Vi kigger på forskellige løsninger for at skabe virkelig CO2-negativt brændstof i lav volumen.

– Hvis du kan skabe et CO2-negativt brændstof og genanvende strømmen, når du bremser, er det ikke længere et miljøproblem at køre i en hyperbil. Det reducerer CO2-udledningen, når du kører, siger chefen i Ängelholm.

Koenigsegg er ikke de eneste, som kigger i retning af det syntetiske benzin. Også kaldet E-fuel. Volkswagen-koncernen gør præcis det samme. Allerede i marts sidste år kunne mærket fra Zuffenhausen tanke de første liter syntetisk benzin fra en fabrik i Chile. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Siden er Lamborghini hoppet med på idéen. Det samme er Toyota, og hos BMW er man heller ikke afvisende. Heller ikke over for tanken om at forbrænde brint i ‘almindelige’ motorer.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Annonce:

Husk det nu!

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler