Mon Bugatti så løber tør for modsvar (og mod?)….
– Altså, vi har ikke rigtig lyst til at køre hurtigere, men med den teknologi, vi har, er det bare en meget lavt hængende frugt (at snuppe, red.)
Sådan har manden bag Koenigsegg, Christian von Koenigsegg, sagt om den nye, vanvittige Jesko Absolut. Svenskernes mål er nemlig at være de første, som rammer 550 kilometer i timen i en produktionsbil.
Det er vel at mærke uden at den ‘almindelige’ Jesko overhovedet har set et samlebånd. Forskellen på Jesko og Jesko Absolut skal da også udelukkende findes i areodynamikken. Teknisk set er bilerne nemlig ens.
LÆS OGSÅ: Christian ejer verdens måske vildeste Passat
Altså yder den fem-liters twinturbo-V8 hele 1.625 hestekræfter og 1.500 newtonmeter, når den får lov at kører på E85-brændstof. Lidt færre, 1.298 hypper, når det er oktan 100 eller mindre.
Så for at skille de to biler fra hinanden har Koenigsegg brugt 5.000 ekstra timer på at udvikle areodynamikken, det har blandt resulteret i en luftmodstands-koeffetient på bare 0.278.
Det betyder noget i retningen af, at den nye supersvensker er et lyn i luften. Eller det samme som, at bilen er i stand til at køre virkelig, virkelig, virkelig hurtigt.
Spørgsmålet er så bare – hvem tør sætte sig bag rattet?