Rundt omkring i de større byer forsøger politiske flertal lige nu at tvinge bilisterne til at køre meget langsommere. Men der mere hul i hovedet end noget andet, mener kørelærer.
Det er ikke kun i de største danske byer, at politiske flertal vil tvinge bilisterne til at sætte hastigheden ned. I Odense skal bilisterne eksempelvis forbydes at køre over 20 km/t.
Sådan ser det også ud i større byer uden for Danmarks grænser. I London vil borgmesteren forbyde hastigheder for 20 miles i timen – 32 km/t – på ‚halvdelen af alle veje‛.
Og i Wales er det allerede blevet forbudt at køre hurtigere end 32 km/t. Men den slags er helt hul i hovedet, mener den engelske kørelærer Stuart Walker.
Til avisen The Sun fortæller kørerlæreren, der i 35 år har lært unge mennesker at køre bil, at de nye fartgrænser skaber mere kaos på vejene.
LÆS OGSÅ: FDM støtter nyt forbud mod tusindvis af biler i Danmark
– Det får søndagsbilisterne ud på vejene. Dem der med vilje køre langsommere, end de egentlig må.
– Sidste mandag var jeg ude at køre med en elev, og her endte vi i stillestående trafik på grund af langsomme bilister, der blokerede vejen.
Ifølge kørelæreren betyder de nye fartgrænser også, at han har færre elever.
– En tur i bil tager simpelthen længere tid, og så har jeg færre elever. Af samme grund er jeg nødt til at hæve mine priser.
– På den måde har det direkte effekt på økonomien, at vi nu ikke må køre hurtigere end 32 km/t.
Desuden mener Stuart Walker, at de nye og lavere fartgrænser har fostret flere vrede bilister. Og det er ikke godt for trafiksikkerheden, mener den erfarne kørelærer.
Læs flere artikler efter annoncerne: