Det bliver ikke til noget kørselsforbud for biler i hundredtusindvis i Sverige. Synsmænd skal se bort fra, at det såkaldt e-Call i biler snart ikke virker.
Hundredtusindvis af bilister, der var truet af kørselsforbud på grund af udfasningen af 2G-netværket, kan ånde lettet op.
Problemet opstod, fordi eCall-systemet i ældre biler er afhængigt af 2G-netværket for at fungere korrekt. eCall er et system, der automatisk sender et nødopkald i tilfælde af en ulykke. Det har været lovpligtigt i alle nye biler siden 2018.
Sverige er et af de første lande i Europa der lukker ned for 2G-nettet. Det har skabt bekymring hos en række bilister, fordi det ville efterlade deres biler som både ulovlige og ubrugelige. I hvert fald teknisk set.
Den svenske Transportstyrelse har dog fundet en midlertidig løsning på problemet. Myndigheden beordre synsmænd til at stoppe med at kontrollere eCall-funktionen. Denne beslutning træder i kraft 1. januar 2026.
– Begrundelsen for beslutningen er, at der er usikkerhed om, hvordan eCall kan kontrolleres korrekt ved syn, siger en talsmand fra Transportstyrelsen til Vi Bilägare.
Et af problemerne er, at en fejlmeddelelse i bilen ikke nødvendigvis betyder, at eCall-systemet er defekt. Det kan blot betyde, at systemet ikke har netforbindelse i det øjeblik..
Derudover er det vanskeligt for synshallerne at afgøre, om en bil har et obligatorisk eCall-system. Eller om det blot er en ekstra funktion.
Selvom 2G-netværket oprindeligt var planlagt til at lukke i 2025, er lukningen blevet udskudt til 2027. Dette giver EU-Kommissionen tid til at udarbejde et nyt direktiv for kontrol af eCall og andre sikkerhedssystemer.
– Vi ved ikke, om det sker endnu, vi har ikke set det endelige forslag. Men der kan man forestille sig, at man laver et bedre tjek af de elektroniske systemer,” siger efterforsker Anders Gunneriusson ved Transportstyrelsen.
Den midlertidige løsning fra den svenske Transportstyrelse betyder, at bilejere med ældre eCall-systemer kan køre videre uden frygt for kørselsforbud. I hvert fald indtil videre. Det er dog uklart, hvad der vil ske, når EU-Kommissionens nye direktiv træder i kraft.
Det er værd at bemærke, at problemet med eCall og 2G-netværket ikke kun er relevant for Sverige.
Mange andre lande – herunder Danmark – står over for lignende udfordringer, da de udfaser ældre mobilnetværk. Det er derfor sandsynligt, at EU-Kommissionens nye direktiv vil få betydning for bilejere i hele Europa.
I mellemtiden kan bilejere med ældre biler, der er udstyret med eCall, der er afhængig af 2G-netværket, forhøre sig hos bilmærkerne eller et mærke-værksted for at få information om eventuelle løsninger eller opdateringer til deres eCall-system.