Annonce:

Kom med indenfor i Porsches ‘hemmelige’ bilsamling

I Zuffenhausen findes en hemmelig lagerhal, som rummer nogle af de mest sjældne, specielle og dyreste Porscher. Vi tog kameraet med indenfor.

Annonce:

Porsches museum i hjembyen Zuffenhausen er et imponerende værk i stål og glas. Indenfor står 85 af de lækreste Porsche-modeller. Men i dag er de kun forretten, skriver Bil Magasinet.

Vi har nemlig en særlig invitation til Porsches hemmelige lagerhal, hvor de opbevarer 350 af de vildeste, skøreste og mest specielle Porsche’r fra hele mærkets historie.

Porsches hellige haller ligger fem minutters kørsel fra det officielle museum, og bygningerne ser aldeles anonyme ud. Vores guide Alexander Klein er leder af Porsches historiske samling og forklarer, at fabrikshallen, som er bygget i 1960’erne, blev overtaget af Porsche i 2011.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Nu er den fyldt til randen med de fedeste og skøreste modeller fra det tyske mærke.

Samlingen rummer 510 biler
Porsche’s historiske samling råder over 510 biler i alt, men konstant er der flere biler ude i verden til udstillinger og klassiske løb. Hr. Klein forklarer, at stedet skal fungere som central, hvor bilerne sendes ud fra. Og så er stedets filosofi, at bilerne ikke skal restaureres men blot vedligeholdes.


Vi får syn for sagen, da Hr. Klein tager os med over til en Porsche 911-rallybil, som deltog i African Safari i 1978.

Martini-farverne er falmet, og den ubarmhjertige afrikanske sol har delvist smeltet førstehjælpskassen, som ligger i bagruden. Selv sandet i bunden af bilen er fra Afrika.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Husker du ‘Moby Dick’ ?
Men Martini-rallybilen er langt fra den eneste racerbil i hallerne. Faktisk er her hele 120 racerbiler, og de har alle en historie. En af dem i den absolutte superliga har tilnavnet “Moby Dick”.

Det var racerudgaven af Porsche 911 Turbo, internt kendt som 935. Med sin kæmpe hækvinge og en helt hvid farve fik den under de første testkørsler øgenavnet Moby Dick. I hallerne holder der to udgaver af den.

Responsiv Iframe

Moby Dick har en 3,2-liters boxermotor med biturbo og vanvittige 845 hk. Det gav en topfart på 370 km/t på Le Mans-langsiden. Det var en vinderkombination, for ud af de 370 løb, som 935-modellen deltog i, vandt den 123 – blandt andet Le Mans i 1979.

Bag ved den aldrende hval holder den anden 935, men her er motoren kun på 1,4-liter. Den yder dog stadig 390 hk. Derfor fik den øgenavnet “The Baby” på grund af den lille motor.

Besøg vores annoncør:

Gulf-legende på hjul
Mens vi går rundt, bliver jeg faktisk en smule taknemlig over, at jeg aldrig har interesseret mig specielt for racerløb, for jeg er sikker på, at mit hoved var eksploderet i en sky af hjernemasse – aldrig har jeg set så mange succesfulde racerbiler samlet på ét sted.

Bag mig holder eksempelvis en Gulf-farvet 908/3, som er en legende på hjul. Den tog andenpladsen i landevejsløbet Targa Florio i 1970 med en 8-cylindret, 3-liters boxermotor med 350 hk. Karrossen i glasfiber og rammen i alu gav en vægt på 550 kilo.

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Dengang Porsche hjalp Audi med den første RS-model
Ved siden holder flere moderne GT biler. Blandt andet den specielle Dauer 962 Le Mans som kun er bygget i to eksemplarer, og netop denne bil vandt Gruppe C-klassen ved Le Mans i 1994.

Men racerbilerne er kun en del af Porsche-historien, og den anden er mindst lige så tydelig her i hallerne. Porsche’s ingeniører har med jævne mellemrum solgt sin ekspertise til andre mærker.

Et af de mere kendte samarbejder er Audi RS2, men der holder også en brun Lada Samara under et dækken, hvilket overrasker mig. Hr. Klein forklarer, at Porsche var med til at udvikle motoren og optimere produktionslinjen for Samara, hvilket de også gjorde med eksempelvis Opel Zafira.

Legeland for bilnørder
Midt i dette slaraffenland bliver det mere og mere tydeligt for mig, at Porsche’s ingeniører må være skøre. Flere steder står der projekter stablet i lag, som lader til at være blevet skabt udelukkende, fordi ingeniørerne kunne.

Tag bare “The Onion”, som er et 911-karrosseri, der er sammensat af pladedele fra alle syv generationer af 911. Eller hvad med den fuldstændig skøre 944, som har motor og firehjulstræk fra en 911, så den nu har hækmotor…

Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at læse videre

Proppet med prototyper
Porsche har også samlet mange prototyper i hallerne, og de er i sig selv en historie værdig. Specielt står der én, som på ydersiden ligner en almindelig Cayenne, men det står klart, at noget er helt anderledes, for motoren ligger 10 cm lavere.

Dette er nemlig en Panamera-prototype, som ingeniørerne har løftet et Cayenne karrosseri over på for at snyde nysgerrige øjne. Til forskel fra mine kollegaer har jeg aldrig sovet i Porsche-sengetøj. Men jeg kan ikke andet end at elske Porsche’s hemmelige skatkammer.

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også