Kinas regering overvejer at lægge bilmærkerne Dongfeng og Changan sammen med tvang. Målet er at skabe en national konkurrent til BYD
Kinas regering overvejer i øjeblikket, det der kan blive en af de største fusioner i bilindustrien nogensinde.
De statsejede bilgiganter Dongfeng Motor Corp og Chongqing Changan Automobile kan miste deres selvstændighed for i stedet at blive lagt sammen til ét stort firma.
Det sker som led i en plan om at styrke produktionen af elbiler. En fusion kan skabe en ny stærk konkurrent til markedslederen BYD.
Det er den kinesiske regering, der aktivt skubber på for ændringer. Målet er at skabe en mere strømlinet og effektiv bilindustri i landet.
Konsolidering af de støre bilmærker i0 landet skal reducere overlap og spild i industrien. Det skal også fremskynde styrets mål om kun at tillade elbiler.
En viceformand fra kommission for statsejede virksomheder talte for nylig om behovet. Kommissionen, der fører tilsyn med omkring 100 statsejede virksomheder, opfordrer bilproducenterne til at omstrukturere driften.
Det skete ifølge Nikkei Asia ved et arrangement i Beijing.
Idéen bag er klar. Ved at samle udviklings- og produktionsressourcer kan mærkerne blive stærkere. De skal kunne konkurrere bedre, især mod de mere etablerede mærker. Her nævner kineserne selv BYD.
Kommissionen holder øje med flere store statsejede spillere. Det gælder specifikt Chongqing Changan Automobile og Dongfeng Motor Corp. China FAW Group, der blandt andet samarbejder med Volkswagen, er også blandt de statsejede bilkoncerner som det kommunistiske styre holder øje med.
Statsejede kinesiske bilproducenter overvejer fusion
Rygterne om en mulig fusion mellem Dongfeng og Changan tog fart i februar. Mediet South China Morning Post skrev, at regeringen overvejede at placere dem under et fælles holdingselskab. Det er dog endnu ikke bekræftet officielt.
Hvis fusionen bliver en realitet, kan det nye selskab blive enormt. Det vurderes, at det samlede selskab potentielt kan overhale BYD. Det vil gøre det til Kinas største producent af elbiler, hvilket vil være en markant ændring af markedet.
Salget for de to selskaber er allerede stort. Sidste år solgte Changan 2,68 millioner køretøjer. Dongfeng solgte 2,48 millioner køretøjer i samme periode. Det placerer dem blandt de helt store spillere.
Men på elbilområdet har de haft svært ved at følge med. De har ikke holdt trit med især BYD i overgangen til elbiler. Begge selskaber nåede ikke deres egne salgsmål for elbiler sidste år.
– Omstruktureringen, hvis den bliver til noget, vil være et stort skridt, siger en analytiker fra storbanken Morgan Stanley om den potentielle aftale.
– Det vil være af stor betydning for Kinas bilindustri på længere sigt.
Kampen om elbilmarkedet i Kina spidser til
Ivan Li, der er fondsmanager hos Loyal Wealth Management, har også kommenteret situationen. “De to selskabers udmeldinger peger tydeligt på en potentiel fusion af de statsejede moderselskaber, selvom de ikke har sagt det direkte,” bemærkede han.
Li tilføjede, at regeringen sandsynligvis ser konsolidering som en metode. Den kan reducere den interne konkurrence mellem de statsejede giganter. Det kan også positionere sektoren bedre til langsigtet succes på et globalt plan.
Selvom elbil-resultaterne har været under forventning, spiller begge firmaer en central rolle. De er dybt integrerede i Kinas omfattende biløkosystem. Det skyldes ikke mindst deres mangeårige samarbejder med udenlandske mærker.
Dongfeng har fortsat joint ventures med internationale bilproducenter som Nissan og Honda. De samarbejder også med de europæiske mærker Peugeot og Citroën. Changan har tilsvarende partnerskaber med Ford og Mazda.
Disse mange eksisterende alliancer kan potentielt komplicere en eventuel fusion mellem de to giganter. Samtidig understreger partnerskaberne dog også selskabernes strategiske værdi på det globale marked.
En mulig sammenlægning af Dongfeng og Changan vil uden tvivl sende rystelser gennem den kinesiske bilindustri.
Det kan få stor betydning for konkurrencen, især på et marked der bliver stadigt svære at tjene penge på. Du kan følge med i udviklingen på det globale bilmarked – der allerede har kastet konkurser af sig i løbet af 2025 – på Boosted.dk hver dag.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk