I forsøget på at have så mange ledige ladestandere som muligt, opkræver Tesla en spærreafgift, hvis bilister ikke flytter deres biler hurtigt. Det gør konkurrenterne ikke. Endnu!
Det sker kun, når en Supercharger-stations kapacitet er mere end halvt fyldt. Men Tesla har alligevel en særlig spærreafgift i spil.
Et gebyr som opkræves hos folk, der ikke flytter deres elbiler hurtigt nok væk fra den enkelte ladestander efter opladning. Flyttes bilen inden for fem minutter, skal bilisten ikke hoste op med gebyret. Det bliver dog fordoblet, når stationen er helt fyldt op.
Det benytter konkurrenterne sig ikke af. I hvert fald ikke endnu. Men der er dog forsøg på vej. Boosted har tidligere fortalt om et forsøg i den amerikanske delstat Californien.
Her begrænses opladningen af alle elbiler til 85 procent hos ladeoperatøren Electrify America. Samme firma opkræver et gebyr, hvis ikke elbilerne efterfølgende bliver flyttet hurtigt nok.
LÆS OGSÅ: Meget sjældne Volkswagen-modeller fundet i forladt mine
Målet med den nye afgift er – i lighed med tanken hos Tesla – at undgå, at ladestanderne bliver en parkeringsplads for dovne typer i elbiler.
Men hos flere af konkurrenterne er en spærreafgift ikke noget, man tænker over endnu. Det erkender man både hos Circle K og Q8.
Det skriver Vi Bilägare.
– Vi ser generelt, at vores kunder forlader posten til tiden og hjælper hinanden. Vi vil gerne have en simpel prissætning, så kunderne ved, hvad de betaler for i forvejen og får ro i sindet, siger Lisa Öhrqvist fra OKQ8’s kommunikationsafdeling i Sverige.
Hos operatøren Recharge holder man sig også foreløbig fra at indføre en spærreafgift. Men man afviser heller ikke at lægge den ned over kunderne på et senere tidspunkt.
Også i Sydkorea slås man mod elbil-ejere, der fylder for meget for længe ved diverse ladestandere. Derfor bliver det snart forbudt at lade elbilers batterier til mere end 80 procent flere steder i landet. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!