Annonce:

Konkurrenterne vil have Kevin Magnussens bil undersøgt

Diskussionen har været fremme længe: Haas’ og Ferraris biler minder meget og måske for meget om hinanden. Men nu vil tre unavngivne teams åbenbart have Ferrari og Haas undersøgt for brud på FIA’s regler.

Annonce:

Hvordan kan et lille team som Haas, lave et kæmpe perfomancespring, så det pludseligt har en bedre bil end Aston Martin, Alpine og McLaren?

Det vil tre teams åbenbart gerne have svar på, og derfor har de bedt FIA om at kigge nærmere på Haas VF-22 og Ferrari F1-75. Det skriver de tyske motormagasin Auto, Motor und Sport ifølge BMF1.

Spørgsmålet er igen, om de ligner hinanden for meget, og om FIA’s regler angående bl.a. de såkaldte ”listed parts” er blevet overholdt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Som nævnt er der ingen teams, der ønsker at stå ved, at de har bedt FIA om at kigge på både Ferrari og Haas, men det menes at være enten McLaren, Aston Martin, Alpine og/eller Mercedes.

En gammel snak
Diskussionen om Haas og Ferrari er som sådan ikke ny: Haas har altid været et af Ferraris kundeteams og benyttet sig af flere dele fra Ferrari.

I 2017 og 2018 var der også kritik af samarbejdet mellem Ferrari og Haas, men kritikken er forstummet de senere år, da både Ferrari og Haas har haft svært ved at levere gode præstationer.


I 2020 blev Racing Point, nu Aston Martin, beskyldt for at have kopieret Mercedes med deres såkaldte ”pink Mercedes”, hvilket endte med, at FIA straffede Racing Point.

Racing Points daværende teamchef Otmar Szafnauer er nu teamchef hos Alpine, og han udtaler til Auto, Motor und Sport:

– Haas er et lille team, der i løbet af vinteren har formået at komme op på en tredjeplads. Det er en lille smule overraskende. Jeg havde forventet, at styrkeforholdet i forbindelse med reformen af reglementet kun havde ændret sig lidt, da reglementet favoriserer de teams, der har mere knowhow og en bedre infrastruktur. Men jeg er overbevist om, at FIA vil undersøge sagen og komme til de rigtige konklusioner angående ligheden mellem de to biler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ingen fælles infrastruktur
Auto, Motor und Sport påpeger, at der rent faktisk er flere forskelle end ligheder mellem Haas VF-22 og Ferrari F1-75.

Men så er der også spørgsmålet om brugen af ingeniører, vindtunneler, computersystemer og kontorer – kort sagt den såkaldte infrastruktur til udviklingen af bilerne, som tre teams åbenbart mener, at Haas og Ferrari har overtrådt.

Haas har rent faktisk et kontor i Maranello og køber 70 procent af deres bil hos Ferrari. Desuden har Haas overtaget ca. 25 ingeniører fra Ferrari, da ellers ville have stået uden arbejde som følge af budgetloftet i F1. En af de mest prominente nye ansatte hos Haas er den tekniske chef Simone Resta, der tidligere var chefdesigner hos Ferrari.

Responsiv Iframe

McLaren-teamchef Andreas Seidl er i hvert fald ikke begejstret for samarbejdet mellem Haas og Ferrari.

– For os drejer det sig om princippet. To teams bør ikke have andet end motoren og gearkassen tilfælles. Der må ikke være nogen fælles brug af infrastrukturen. Vi ved fra FIA, at det er umuligt at overvåge alle typer af [videns]overførsel. Hvad man ikke kan kontrollere, bør være forbudt. Faren er, at informationsudvekslingen gør B-teamet bedre [Haas] og samtidigt hjælper A-teamet [Ferrari].

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Redaktionen
Redaktionen
Boosted.dk er Danmarks største bilmedie med over en million unikke brugere og over syv millioner sidevisninger hver måned.
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også