Det er ikke til at komme uden om et bizart tvist pรฅ officelle salgslister i USA โ konkursramte Fisker Inc. har solgt flere elbiler end Volkswagen.
Det et amerikansk elbilmรฆrke Fisker Inc.m der gik konkurs tidligere i รฅr, formรฅede i oktober at sรฆlge flere elbiler i USA end Volkswagen. Dette pรฅ trods af, at Fisker i juni erklรฆrede sig konkurs og i oktober var begyndte at lukke ned.
Ifรธlge oplysninger fra S&P Global Mobility registrerede Fisker 110 elbiler i USA i oktober, mens Volkswagen kun solgte 92 elbiler.
Selv Fiat, der ikke er kendt for at vรฆre en stor spiller pรฅ elbilsmarkedet hverken herhjemme eller pรฅ den anden side af Atlanten, solgte flere elbiler end VW. Nemlig 135.
Fiskers salgstal blev hjulpet af et udsalg af lagerbiler. Efter konkursbegรฆringen har en amerikansk domstol godkendt Fiskers plan om at sรฆlge cirka 3.000 eksemplarer af elbilen Ocean som har samlet stรธv pรฅ lagre rundt omkring.
Disse biler blev kรธbt af American Lease, et leasingfirma i New York. Mens andre blev solgt med store rabatter gennem de resterende Fisker-forhandlere.
Volkswagens lave salgstal i oktober skyldtes ifรธlge mรฆrket selv โoperationelleโ problemer. Med kun to elbiler pรฅ det amerikanske marked, ID.4 og ID.Buzz, er Volkswagens udvalg begrรฆnset.
Situationen forvรฆrredes, da en tilbagekaldelse af nรฆsten 100.000 ID.4โere med defekte dรธre stoppede salget. Produktionen pรฅ Volkswagens fabrik i Chattanooga, Tennessee, blev ogsรฅ stoppet i slutningen af september, hvilket yderligere begrรฆnsede salget.
For Volkswagen er oktober en mรฅned nok en periode, bรฅde ledelsen og de ansatte helst vil glemme. At et mรฆrke, der ikke lรฆngere eksisterer, overgรฅr dem i elbilsalg, illustrerer de udfordringer, den tyske bilgigant stรฅr over for. Hjemme i Tyskland er der dog langt stรธrre problemer at slรฅs med. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk