Skorstensgaard der af flere omgange er havnet i mediernes søgelys for mistænkelige forretningsmetoder har for fjerde år i træk underskud. Sidste år manglede 12 millioner kr.
For fjerde år i træk ser Skorstensgaard rødt på bundlinjen. Regnskabet afslører, at der i 2024 manglede hele 12 millioner kroner.
Firmaet, der driver 23 værksteder og beskæftiger 180 ansatte, bortforklarer dog underskuddet med en en række investeringer i virksomheden.
Det har altså ikke været nok, at den danske bilimportør Nic. Christiansen købte sig til 61 procent af kontrollen med Skorstensgaard i marts 2023.
Samlet set har kæden med det nyeste regnskab tabt hele 68 millioner kroner på bare fire år. Kæden , er blev stiftet i 2009, har siden fået kinesiske BYD, der importeres af netop Nic. Christiansen ind, så man nu kan kalde sig mærkeværksted.
BYD sælger dog ikke ret godt i Danmark. De seneste tal fra marts 2025 viser, at BYD endnu ikke er med i top 10, når det kommer til indregistreringer.
380 indregisteringer er kun lige nok til 2,5 procent af markedet i marts måned. Det er omvendt 0,9 procent bedre end samme periode sidste år.
Tilbage hos Skorstensgaard er de 12 millioner i underskud dog noget bedre, end det man slæbte sig ud af 2021 med. Her manglede der 16 millioner kroner på bundlinjen.
Dengang fik coronapandemien og ‚mindre trafik på vejene‘ skylden for et elendigt regnskab.
Der var dog også omkostninger til en retssag mod De Danske Bilimportører (nu Mobility Denmark, red.), som begge parter hævder at have vundet, der trak tænder ud det år.
Værkstedskæden, som har hovedsæde i Koling, har da også skåret gevaldigt ned. Så sent som i december 2023 var man ifølge BDO 229 ansatte på landsplan. Nu er der 180 tilbage.
Endnu før det kom værkstedskæden på dybt vand, da man i DR’s forbrugerprogram måtte forsvare nogle mildest tal tvivlsomme ‚tyske værkstedspriser‘.
Ligesom man måtte forsvare, hvorfor det var nødvendigt at se ind i fremtiden for kunderne. Se programmet her.
DR har fik dog siden kritik for netop det program i Pressenævnet efter en klage fra værkstedskædens stiftere. Læs mere her.
Læs flere artikler efter annoncerne: