Den tyske regering har nedjusteret forventningerne til landets vækst, fordi industrien er i krise. Især bilindustrien er hårdt ramt.
Der mangler halvledere, materialer som kan lede elektricitet, derfor kan den tyske bilindustri ikke bygge hundredtusinder af biler færdig.
Det fortalte den tyske økonomiminister, Peter Altmaier, onsdag i denne uge.
Det er forsyningsproblemer og de stigende energipriser, som får skylden. Og sådan har det være i en rum tid efterhånden. I Tjekkiet meddelte Skoda for halvanden uge siden, at man netop på grund af varemangel i produktionen lukkede samlebåndene ned i to uger.
I Tyskland mærker Skodas moderselskab, Volkswagen-gruppen, også krisen. Faktisk mærkes det i hele landet, at bilindustrien hænger i bremsen. Den tyske regering regnede i slutningen af 2020 med et 2021 med en samlet vækst på 3,5 procent. Det gør man ikke længere.
Nu hedder vækstprognosen i stedet 2,6 procent.
Det skriver finans.dk.
Imens står bilfabrikkerne med hundredetusindevis af biler som ikke kan samles færdig. Der mangler ganske enkelt dele. Og som vi her på Boosted beskrev tidligere i denne uge, kan manglen på mikrochips og halvledere hurtigt blive bilindustriens mindste hovedpine.
Lige om hjørnet advarer en brancheanalytiker således om, at der venter langt større problemer, fordi Kina har skruet magnesium-produktionen kraftigt ned.
Lige nu får varemanglen den generelle efterspørgsel til at stige markant. Priserne på brugte biler er eksempelvis skudt i vejret. Både herhjemme og i resten af verden. Både den tyske regering og økonomer forventer dog, at de prisstigninger, som situationen har ført med sig, vil lægge sig, når vi når ind i 2022.