Mange steder i den europæiske bilindustri fortsætter krisen med at buldre derudad. De seneste tal viser, at 86.000 personer har mistet jobbet.
Krisen i bilindustrien fortsætter derudad. Og den rammer især Tyskland og landets bilmærker hårdt. Siden 2020 er 86.000 job forsvundet i bilindustrien alene.
Tallet stammer alene fra de opgørelser over stillinger, som underleverandører har måttet skære væk. Bilmærkernes egne nedskæringer skal altså lægges oveni.
Ifølge brancheorganisationen Clepa står situationen kun til at blive værre, hvis politikerne ikke griber ind. Clepa, som repræsenterer en lang række aktører i bilindustrien, herunder svenske Autoliv og flere store underleverandører, advarer om, at endnu større forværringer er næste skridt.
I Tyskland er mere end 50.000 job blevet nedlagt i løbet af de seneste år, hvilket gør landet til det hårdest ramte område i Europa.
Sverige har også krisestemningen blandt bilmærkerne allerede haft konsekvenser, da over 3.000 job er forsvundet. Underleverandører som ZF og Continental har foretaget betydelige nedskæringer i arbejdsstyrken som reaktion på recessionen, der presser bilindustrien.
LÆS OGSÅ: Volkswagen-chef udvist efter narkoskandale
Organisationen Clepa peger på flere årsager til krisen. En kombination af faldende efterspørgsel og stigende produktionsomkostninger har skabt vanskelige vilkår for mange virksomheder.
Overgangen til elbiler er en yderligere udfordring, da mange firmaer kæmper med at opnå en tilstrækkelig høj profitmargin i forbindelse med denne omstilling.
Benjamin Krüger, Clepas generalsekretær, udtaler, at situationen er værre end under pandemiens mest kritiske perioder.
Han påpeger, at bilindustrien, som traditionelt har været en central del af den europæiske økonomi, befinder sig ved et afgørende vendepunkt. Ifølge Krüger er der brug for mere handlekraftige politiske tiltag, hvis Europa skal bevare sin position som en førende aktør inden for bilindustrien.
Clepa frygter, at hvis ikke der snart sker noget, kan Europa miste sin konkurrenceevne på globalt plan.
Organisationen opfordrer derfor til, at regeringer og beslutningstagere tager initiativ til at støtte branchen i denne svære tid, så bilindustrien kan tilpasse sig de nye markedsvilkår uden at skulle reducere flere arbejdspladser.
Flere bilmærker deler i øvrigt den holdning. Lige nu står Volkswagen eksempelvis over for sin første fabrikslukning i Tyskland nogensinde. Og hos BMW mener man, at et forbud mod forbrændingsmotoren, som EU vil have igennem senest i 2035, er det samme som en afhængighed af Kina. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!