Bilindustrien er på nær enkelte lyspunkter et forfærdeligt sted i øjeblikket. Faktisk har det ikke set værre ud i 70 år, skriver fagforening i ny rapport.
Produktionen hos Alfa Romeo og Maserati falder markant. Bilindustrien i hele Italien er ramt af efterspørgsel, der ikke er set ringere i 70 år.
Den italienske bilproduktion oplever et historisk dyk. Tallene viser et markant fald for mærker som Alfa Romeo og Maserati. Udsigterne forværres af flere faktorer, og håbet sættes nu til den kommende Fiat 500 Hybrid.
Produktionen af biler i Italien er faldet til det laveste niveau siden 1956. Det viser nye tal fra fagforeningen FIM-CISL. Nedgangen er ifølge fagforeningsfolkene så markant, at den påvirker hele industrien.
I årets første kvartal faldt produktionen af personbiler og varevogne med 36 procent. Det er sammenlignet med samme periode sidste år. Det følger efter et år, hvor den samlede bilproduktion faldt med 37 procent.
Flere kendte mærker mærker krisen tydeligt. Produktionen hos Maserati er faldet med hele 72 procent. Alfa Romeo oplever et fald på 52 procent.
Også produktionen af Dodge Hornet, der er identisk med Alfa Romeo Tonale, er kraftigt vingeskudt.
Modellen sendes primært til USA. Nye amerikanske straftold forventes at ramme eksporten hårdt. Derfor droslen produktionen også ned med hele 80 procent.
Årsager til den historiske nedgang i bilindustrien
Fagforeningen FIM-CISL peger på en kombination af årsager til de massive fald. Fagforeningen kalder situationen for en “perfekt storm”. Den dækker over flere udfordringer for industrien.
Svag efterspørgsel på biler er en af hovedårsagerne. Kunderne holder igen med at købe nye biler. Det presser flere bilmærker. Også hårdere end det var ventet.
Samtidig sker der en stor omlægning mod elbiler. Det kræver store investeringer og omstillinger på fabrikkerne. Tilpasningen tager tid og koster penge, men interessen for elbilerne har vist sig ikke at kunne følge med fabrikkernes investeringer.
Fabrikkerne skal desuden justeres til at bygge helt nye bilmodeller. Den proces påvirker også den samlede produktionskapacitet negativt.
De nye straftold fra USA forværrer situationen yderligere. Især for modeller som Dodge Hornet, der eksporteres til det amerikanske marked.
Fremtidsudsigter og nye modeller som Fiat 500
Fagforeningen udtrykker bekymring over de negative tal. “Vi forventede ikke nogen forbedring, men heller ikke sådanne negative tal,” lyder det i rapporten fra FIM-CISL.
Usikkerheden præger den italienske bilindustri. Der er brug for løsninger for at vende udviklingen.
Stellantis-koncernen, som ejer mærkerne, sætter nu sin lid til en ny model. Den nye hybridversion af Fiat 500 skal produceres senere i år.
Forventningen er, at den nye Fiat 500 kan give et tiltrængt løft. Den skal bidrage til at øge produktionstallene igen.
Det er dog usikkert, om én model alene kan vende den negative udvikling. Hele industrien står over for store udfordringer i de kommende år. Fremtiden for italiensk bilproduktion afhænger af mange faktorer.
På Boosted.dk kan du læse meget mere om de italienske bilmærker. Vi følger løbende med i nyhederne fra Alfa Romeo, Maserati og Fiat.
Og så sørger vi selvfølgelig også for at bringe seneste nyt fra Maranello, hvor Ferrari skovler penge ind på nye biler som aldrig før. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk