Et datterselskab har allerede måttet dreje nøglen om. I dag kan det så være helt slut for den kriseramte bilbatteriproducent Northvolt.
Det begyndte, da BMW tidligere på året trak en ordre på samlet 14 milliarder kroner tilbage. Måske endda før det. Og i dag kan Northvolt gå konkurs.
Mandag skal fabrikken med hovedsæde i Skellefteå nemlig betale en skatteregning på flere hundrede millioner kroner.
Sker det ikke, kan myndighederne begære hele foretagendet, som Volkswagen er en af de største ejere af, konkurs. Volkswagen har dog allerede sagt, at man ikke vil pumpe flere penge i fabrikken.
Helt konkret skal Northvolt betale en skatteregning på hele 188 millioner danske kroner i dag. Men der er mere end ‘bare’ gæld til den svenske statskasse.
– Jeg har fået indtryk af, at der er udlandsgæld i størrelsesordenen 1,5-2,0 milliarder til eksterne parter, siger kurator Jonas Premfors til Dagens Industri.
LÆS OGSÅ: Krise i Formel 1 – bilmærke trækker sig totalt fra sporten
Tirsdag i sidste uge blev Northvolt Ett Expansion AB, der stod for driften af moderfirmaets mange bygninger og selve fabrikken i Skellefteå, begæret konkurs ved sø- og handelsretten i Stockholm. Meget tyder på, at moderselskabet er på vej i samme retning.
Går Northvolt konkurs, vil det ikke bare efterlade en milliardgæld. Men flere underleverandører vil stå i en meget svær situation.
– Vi ved ikke rigtig endnu, hvor meget vi taber, men det er et meget betydeligt beløb. Det drejer sig helt bestemt om millioner af kroner. Sådan er det, siger Per Greus, regionschef i Skellefteå-virksomheden Markbyggarna til Dagens Industri.
En anden virksomhed, Titan Konstruktion, er allerede bukket under og forsøger sig nu med en rekonstruktion, fordi Northvolt skylder mere end 130 millioner kroner alene på den konto.
Andre mener dog også, at Northvolt ikke er helt så meget skyld i sine egne problemer, som det udefra ser ud til. Kina kan nemlig have saboteret det hele. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!