Annonce:

Kriseramt bilgigant bliver selvstændig i 2025

Tyske Contiental er så hårdt ramt af dårlig økonomi, at man skiller Automotive-afdelingen fra. Det vil senest ske i slutningen af 2025.

Annonce:

Den kriseramte dæk- og bildele-producent Continental har besluttet at sælge sin Automotive-afdeling fra.Frasalget forventes at være gennemført inden udgangen af 2025.

Det skriver flere tyske medier – bl.a. NDR.

Continental har de seneste år haft underskud i sin Automotive-afdeling, der blandt andet leverer elektronik, bremser og interiør til bilproducenter.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

For at imødegå det og vende udviklingen har koncernen iværksat et spareprogram, der skal reducere de årlige omkostninger med 2,96 milliarder kroner allerede fra næste år. Det indebærer blandt andet nedskæringer af 5.400 administrative stillinger og 7.150 stillinger inden for forskning og udvikling.

– Med et løbende spareprogram skulle de årlige omkostninger reduceres med 400 millioner euro fra næste år, lyder det fra Continental-ledelsen.

Selvom beslutningen om frasalg er truffet, mangler den fortsat godkendelse fra både bestyrelsen og aktionærerne. Sidstnævnte skal først sige ja på en ekstraordinær generalforsamling. Bestyrelsen mødes i marts og generalforsamlingen i april næste år.

Planen er at børsnotere Automotive-afdelingen i et såkaldt spin-off.

– Automotive-afdelingen skal ifølge Continental sælges på børsen i et såkaldt spin-off. Aktionærerne vil således modtage nye aktier i den del, der skal udskilles i deres depot.


– De skall derefter beslutte, om de ville blive eller sælge deres aktier. Det betyder, at der ikke flyder penge ind i koncernen, forklarer Continental.

Continental, der er den største del af DAX-koncernen, beskæftiger omkring 200.000 medarbejdere, hvoraf næsten halvdelen arbejder i Automotive-afdelingen. Continental har ingen planer om at sælge sin dækvirksomhed, der står for den største del af koncernens overskud.

Contiental er ikke den eneste, tyske gigant der skal finde nye ben at stå på. Gearkasse-producenten ZF skylder så mange milliarder kroner væk, at der er tvivl, om hvorvidt virksomheden overhovedet overlever. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også