Hos den tyske bildele-gigant Continental er krisen nu så dyb, at man skal finde 3.000 fyringer udover de 7.150 afskedigelser, der allerede er varslet.
Den tyske bildelgigant Continental har annonceret, at de fyrer yderligere 3.000 ansatte. Denne beslutning kommer efter en periode med økonomisk modgang og omstruktureringer i virksomheden.
Continental, en af de største underleverandører til bilindustrien, befinder sig i en krise. Tidligere i februar blev det offentliggjort, at virksomheden er nødt til at lukke flere fabrikker. Det betyder, at mange medarbejdere står til at miste deres job.
Det skriver Reuters.
Allerede for et år siden meddelte Continental, at 7.150 arbejdspladser i deres bildivision ville blive nedlagt. Nu er der altså planer om at reducere yderligere 3.000 stillinger inden for forskning og udvikling. Omkring halvdelen af disse nedskæringer vil finde sted i Tyskland.
Ifølge Continental kan nogle af fyringerne gennemføres ved hjælp af naturlig afgang i form af pensioneringer. Virksomheden er nu gået i gang med forhandlinger med de relevante fagforeninger for at diskutere, hvordan nedskæringerne skal implementeres.
Der er flere faktorer, der har bidraget til den vanskelige situation, Continental befinder sig i. Bilindustrien generelt er inde i en periode med udfordringer, og det påvirker naturligvis også underleverandørerne.
Øgede omkostninger, overgangen til elektriske biler og hård konkurrence, især fra producenter i Kina, spiller også en rolle.
Continental er ikke den eneste virksomhed i bilindustrien, der er nødt til at skære ned. Flere andre store spillere har annonceret lignende tiltag for at tilpasse sig de ændrede markedsvilkår. Hos gearkasseproducenten skal man gennem fyringer over 40 milliarder kroner i de næste par år.
Det er uvist, præcis hvordan de nye fyringer vil påvirke de ansatte og de lokalsamfund, hvor Continental har arbejdspladser. Men at det er alvorligt, understreges af Audis beslutning om at trække sig fra Belgien.
Landets regering forsøgte sidste år at overtale det tyske bilmærke til at blive i landet. Men forgæves. Fabrikken lukker inden udgangen af februar. Også her mister flere end 3.000 ansatte jobbet.
Continental har endnu ikke offentliggjort en detaljeret plan for, hvordan de vil håndtere de kommende nedskæringer.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk