Annonce:

Kriseramt kinamærke er 295 dage om at betale en regning

Bilmærkerne har mere end svært ved at betale deres regninger. Ifølge en ny opgørelse har Nio, der er gået i dvale i Danmark, størst pengeproblemer.

Annonce:

Der mangler i den grad penge i bilindustrien. Altså med mindre man er Ferrari og tjener millioner af kroner pr. bil.

Det viser en ny opgørelse ifølge det amerikanske finansmedie Bloomberg.

I snit er Nio, der i år er gået i dvale i Danmark for at flygte til Sverige, hele 295 dage om at betale deres leverandørers fakturaer. Det er ikke ligefrem imponerende.

Men det er faktisk en markant forværing i forhold til 2021, hvor Nio ‘kun’ var 197 dage om at hoste op med pengene. Andre mærker fra Kina hænger også i bremsen.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: 20-årig anholdt – gemte 22 fotofælder under sin seng

Xpeng betaler i snit sine regninger efter 221 dage. I 2021 var det tal 179 dage, og hos Tesla i Kina er man 101 dage om at betale en faktura.

Det er især det massive antal af bilmærker, der presser økonomien i de enkelte selskaber. Siden Tesla indledte en priskrig i januar 2023, er profitmarginen pr. bil for flere bilmærker gået fra meget lille til ikke-eksisterende.

BYD er et andet af de mærker, som skylder penge til leverandører. Faktisk er leverandørernes tilgodehavender hos bilmærket, der mener at have blevet blåstemplet i Danmark, tredoblet siden 2021.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Det er dog ikke kun blandt leverandørerne i bilindustrien, at de stadig færre penge kan blive et stadig større problem. Hos Stellantis-koncern har administrerende direktør Carlos Tavares allerede forudset et blodbad blandt bilmærkerne.

– Hvis du sænker priserne uden at tage hensyn til dine omkostninger, får du et blodbad. Jeg forsøger at undgå et kapløb mod bunden.

– Jeg kender til en virksomhed, der brutalt har sænket priserne, og deres lønsomhed er kollapset, lyder det fra Tavares tilbage i januar.

Et af de bilmærker, som mere end noget andet ligner en konkurs i øjeblikket, er Fisker Inc. Men i stedet for at forsikre kunderne om, at man forsøger at redde forretningen, har Henrik Fisker udsendt en sær advarsel. Læs mere om den her.

Annonce:

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også