Elbilens markedsandel er styrkdykket, siden Tyskland med øjeblikkelig virkning fjernede statsstøtte til biltypen i december sidste år.
Mens det danske marked for nye biler generelt klarer sig bedst blandt de skandinaviske lande, bløder Europas største bilmarked.
I Tyskland er det let at spore, at landets regering med øjeblikkelig virkning fjernede al støtten til elbiler i december sidste år.
Støttekronerne vil regeringen hellere bruge på at lappe gabende huller i statskassen. Huller, der blandt andet betyder, at selskabet bag det tyske motorvejsnet mangler milliarder af euro. Læs mere om det her.
Konsekvensen af den manglende støtte til køb af elbiler kunne allerede ses i januar måned, hvor tyskerne købte 55 procent færre elbiler. Faldet er siden blevet afbødet en smule.
LÆS OGSÅ: Regeringen gør igen diesel dyrere – afgiften stiger i 2025
Men udviklingen fortsætter kun én vej. Nemlig nedad. Og nu taber elbilerne også markedsandele. Det viser den seneste opgørelse fra den tyske færdselsstyrelse KBA.
Ud af 263.844 nye biler, der kørte ud på de tyske veje i marts måned, var bare 31.384 af dem rene elbiler. Det svarer til en markedsandel på bare 11,9 procent.
Retfærdigvis skal det siges, at både diesel-, benzin- og hybridbilerne også gik tilbage. Bedst ser det ud for dieselbilerne, der kunne nøjes med en tilbagegang på 0,5 procent til en markedsandel på 18,3 procent.
Ifølge marklines.com er der intet, der tyder på, at markedet for nye biler retter sig. Tværtimod ser det ud til, at tyskerne fortsat vil købe færre biler i år.
Herhjemme frygter De Danske Bilimportører at se en lignende kurve for elbiler, hvis ikke Christiansborg holder fast i den lavere registreringsafgift. Noget tyder dog på, at det fortsat er målet fortsat at have 150 procent afgift på elbiler i 2035. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!